ورود شما را به پایگاه اینترنتی آفمس بلاگ خیرمقدم میگویم امیدوارم لحظات خوبی را سپری کنید-با سپاس

آفمس بلاگ

لحظاتی شیرین با آفمس بلاگ

مکان تبلیغات شما

امکانات وب

پر مخاطب ها

    عضویت

    نام کاربري :
    رمز عبور :

    تحقیق در مورد توربوشارژرها

    تحقیق در مورد توربوشارژرها فایل ورد توربوشارژرها مقاله توربوشارژرها مقاله توربوشارژرها

    دانلود تحقیق در مورد توربوشارژرها

    تحقیق در مورد توربوشارژرها فایل ورد توربوشارژرها مقاله توربوشارژرها مقاله توربوشارژرها
    دسته بندیمکانیک
    فرمت فایلdoc
    حجم فایل129 کیلو بایت
    تعداد صفحات فایل32

    توضیحات:

    تحقیق در مورد توربوشارژرها در 32 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

     

    بخشی از متن :

    توربوشارژرها
    هنگامی که مردم در مورد خودروهای مسابقه ای و یا خودروهای ورزشی با کیفیت صحبت می کنند ( و از آن جمله است خودروهای فرمول یک)، خواه نا خواه صحبت از توربوشارژر هم به میان می آید. رد این توربوشارژر را همچنین می توان در خودروهای دیزلی بزرگ هم مشاهده کرد.
    تازه گی ها می توان خودروهای سواری زیادی را در شهر مشاهده کرد که عبارت turbo هر گوشه ای از آنها نصب شده است.
    توربوشارژر وسیله ای است که می تواند بدون آنکه وزن موتور را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد، قدرت موتور را بسیار بالا ببرد و به همین دلیل است که از چنین محبوبیت گسترده ای برخوردار است!
    در اینجا قصد داریم بفهمیم که توربوشارژر چگونه می تواند بدون آنکه تغییر چندانی در وضعیت فیزیکی موتور ایجاد کند، قدرت را به مقدار بسیار زیادی افزایش دهد. هم چنین خواهیم دید دریچه های خروجی، پره های سرامیکی توربین، مجراهای عبور گاز چگونه کارآیی سوپر شارژر را بهبود می بخشند.
    توربوشارژر چیست؟
    توربوشارژر نوعی سیستم دمنده است که هوا را با فشار زیاد به درون سیلندر می دمد. همان طور که می دانید، هنگامی که پیستون در حالت عکسش قرار دارد، مخلوط هوا و سوخت (در موتور دیزلی، هوا) را به درون سیلندر می مکد. هر چه فشار هوا بیشتر باشد مقدار مولکولهای هوا بیشتر خواهد بود، و باتبع مخلوط هوا و سوخت بیشتری در سیلندر جای خواهد گرفت. هر چه سوخت بیشتر باشد، قدرت ناشی از احتراق هم بیشتر خواهد بود.
    بدین ترتیب موتور مجهز به توربوشارژر قدرت بیشتری نسبت به موتور معمولی تولید می کند. توربوشارژر به سادگی می تواند نسبت قدرت به وزن موتور را بهبود ببخشد، یعنی با قدرت مساوی، خودروی مجهز به توربو شارژر از موتوری با وزن و حجم کمتر سود می برد، در نتیجه حجم و وزن خودرو نیز کمتر می شود و این بدان معنی است که شتاب خودروی مجهز به توربوشارژر بیشتر است و سریع تر به سرعت مناسب دست پیدا می کند.
    اما توربوشارژر قدرت لازم برای فشرده کردن هوای ورودی را از کجا تأمین می کند؟ در نوع ابتدایی توربوشارژر (که سوپر شارژر نام دارد)، قدرت مورد نیاز از میل لنگ گرفته می شد، یعنی بخشی از توان تولیدی خودرو صرف فشرده سازی هوای ورودی می شد.
    ولی در نوع پیشرفته تر که همان توربوشارژر است، از فشار گاز خروجی اگزوز استفاده می شود. گازهای خروجی اگزوز داغ هستند و می توان از انرژی جنبشی، سرعت و فشار آنها برای چرخاندن یک توربین استفاده کرد. این توربین هم یک پمپ هوا را می گرداند و در نهایت، پمپ، هوا را فشرده کرده به درون سیلندر می فرستد. توربین نصب شده در مسیر گازهای خروجی گاه به سرعت 150 هزار دور در دقیقه می رسد که بیش از 30 بار سریع ر از دور موتور اغلب خودروهای امروزی است.
    دمای این توربین هم به دلیل تماس با گازهای داغ خروجی بسیار بالاست. این دو عامل موجب می شوند توربین از فناوری پیشرفته ای برخوردار باشد تا بتواند کارآیی و دوام خود را تا مدت ها حفظ کند.
    یک نگاه آماری
    توربوشارژرهای رایج می توانند هوا را به فشار 40 تا 55 کیلوپاسکال بیشتر از هوای محیط برسانند. از آنجایی که فشار هوای سطح دریا 100
    کیلوپاسکال است، مشخص می شود که توربوشارژر تقریباً 50% هوای بیشتر وارد سیلندر می کند. بنابراین انتظار می رود که قدرت هم تا پنجاه درصد افزایش یابد. ولی به دلیل برخی تلفات، این افزایش قدرت بین 30 تا 40 درصد خواهد بود.
    یکی از دلایل این اتلاف به این موضوع باز می گردد که کار مورد نیاز توربوشارژر رایگان نیست. هنگامی که گاز خروجی اگزوز توربین را می چرخاند، بدان معنی است که مقاومتی در برابر خروج گازها وجود دارد، پس پیستون باید فشار بیشتری اعمال کند تا گاز تخلیه شود و این، بخشی از قدرت موتور را مصرف می کند.

    یکی دیگر از مزایای توربوشارژر، قابلیت بهبود کارکرد موتور در ارتفاعات است. در ارتفاعات، فشار هوا کمتر است و در نتیجه هوای کمتری در سیلندر وارد می شود. خودروهای معمولی در چنین ارتفاعاتی با کاهش قدرت مواجه می شوند، ولی خودروهای مجهز به توربوشارژر علیرغم آنکه با کاهش قدرت مواجه می شوند، ولی مقدار این کاهش به مراتب کمتر است؛ چرا که کار لازم برای فشرده کردن گاز رقیق کمتر است!
    پره، میل محور، پره
    همان طور که اشاره شد، یک توربوشارژر معمولی از یک توربین، یک میل محور (شافت) و یک کمپرسور تشکیل شده است. مجرای گاز خروجی اگزوز معمولا به گونه ای طراحی می شود که گاز دارای بیشترین سرعت و دمای ممکن باشد. پره های توربین با طراحی خاص می توانند به گردش 150 هزار دور در دقیقه دست پیدا کنند، ولی انتقال چنین گردشی به کمپرسور کار ساده ای نیست.
    میل محوری که پروانه توربین را به پره های کمپرسور متصل می کند، باید دارای پایداری بسیار بالایی باشد. اغلب میل محورهای معمولی در چنین سرعت بالایی منفجر می شوند، زیرا هم دمای میله بسیار بالا می رود، هم اندکی ناجابه جایی و عدم تعادل در نصب میل محور کافی است تا در این سرعت، میل محور به بیرون پرتاب شود.

    از این رو از یاتاقانهای روغنی برای مهار میل محور در توربوشارژر استفاده می شود.
    در چنین یاتاقانهایی، لایه نازکی از روغن اطراف میل محور را می پوشاند و بدین ترتیب، هم میل محور را خنک می کند و هم اصطکاک های احتمالی را به حداقل می رساند.
    پس از انتقال قدرت به کمپرسور، پره کمپرسور به گردش در می آید. کمپرسور همانند یک پمپ سانتریفوژ عمل می کند، بدین ترتیب که هوا را از مرکز به گردش در می آورد و در نهایت هوای فشرده شده را از حفره تعبیه شده در محیط خارج به بیرون میدمد.
    محدودیت های توربوشارژر
    الف- فشار
    فشار حداکثر درون سیلندر نباید از یک مقدار مجاز بیشتر شود. هنگامی که مخلوط هوا و سوخت در سیلندر یک خودروی بنزینی متراکم می شود، دمای آن نیز همراه با فشار افزایش خواهد یافت. فشار بیش از اندازه به دیواره های سیلندر، سرسیلندر و حتی پیستون و میل لنگ موجب کاهش عمر مفید آنها می شود.
    اما افزایش دما اثری به مراتب بدتر دارد. اگر دما از حد مشخصی بالاتر رود، مخلوط هوا و سوخت می توانند پیش از زدن جرقه دچار احتراق شوند. بدین ترتیب نه تنها چرخه منظم موتور دچار اخلال می شود، که ضربه ناشی از احتراق می تواند آسیب های جدی به موتور وارد آورد. از این رو برخی با کاهش دادن نسبت تراکم سیلندر، حداکثر فشار و دما را در محدوده مجاز نگه می دارند. البته برخی دیگر سوختی با اکتان بالاتر را برای موتور پیشهاد می دهند.
    ب- زمان تأخیر:
    یکی از مهم ترین مشکلات توربوشارژر این است که نمی توانند افزایش قدرت را به طور ناگهانی اعمال کنند. هنگامی که به پدال گاز فشار می آورید، حدودا یک ثانیه طول می کشد تا توربین به سرعت لازم دست پیدا کند و افزایش قدرت اعمال شود. بنابراین افزایش قدرت با کمی تأخیر حاصل می شود. یکی از روش های کاستن این زمان تأخیر، پایین آوردن اینرسی قطعات است که معمولاً از طریق سبک کردن قطعات بدست می آید؛ بدین ترتیب توربین و پمپ سریع تر شتاب می گیرند و قدرت سریع تر اعمال می شود.
    ج- اندازه توربوشارژر:
    اندازه توربوشارژر هم مزایا و معایبی به همراه دارد. هر چه توربوشارژر کوچکتر باشد، زمان تأخیر کمتری دارد و سریع تر قدرت را اعمال می کند، ولی در سرعت های بسیار بالا که باید حجم زیادی هوا را وارد سیلندر کند، کم توان و گاه خطرناک ظاهر می شود. در مقابل، توربوشارژر بزرگ می تواند به خوبی از عهده پمپ کردن حجم زیاد هوا برآید، ولی زمان تأخیر آن بیشتر خواهد بود.
    خوشبختانه راه حل های جالبی برای مقابله با این مشکلات پیشنهاد شده است که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

    - دریچه اگزوز (wastegate)
    بسیاری از خودروهای توربوشارژردار از یک یا چند دریچه کمکی در مجرای اگزوز سود می برند که آنها را قادر می سازد از توربوشارژرهای کوچک استفاده کنند. هنگامی که سرعت خودرو بسیار بالا می رود و بالتبع حجم گاز اگزوز افزایش می یابد، این خطر وجود دارد که توربین با سرعت بسیار بالاتری بگردد. از این دریچه ها باز می شوند و بخشی از اگزوز بدون آنکه از توربین عبور کند، از موتور خارج می شود. این چنین سرعت دوران توربین در سرعت های بالا هم در حد مجاز باقی می ماند.

    - یاتاقانهای ساچمه ای
    در این یاتاقانها، از ساچمه های بسیار پیشرفته ای استفاده شده که از مواد بسیار پیشرفته و با فناوری فرا دقیق ساخته شده اند.
    این یاتاقانها موجب می شوند میل محور با اصطکاک کمتری نسبت به یاتاقانهای روغنی که در اغلب نمونه ها استفاده می شود، بگردد؛ ضمن آنکه موجب می شود بتوان از میل محورهای کوچکتر و سبکتری هم بتوان استفاده کرد. این چنین میل محور سریع تر شتاب می گیرد و زمان تأخیر کاهش می یابد.

    و...

     

     

    دانلود تحقیق در مورد توربوشارژرها

    مهندس آذر
    يکشنبه 12 مرداد 1399 - 15:30
    بازدید : 216
    تحقیق کاربرد ذخیره سازی سرما جهت پیک سایی

    تحقیق كاربرد ذخیره سازی سرما جهت پیك سایی مقاله ذخیره سازی سرما جهت پیک سایی

    دانلود تحقیق کاربرد ذخیره سازی سرما جهت پیک سایی

    تحقیق كاربرد ذخیره سازی سرما جهت پیک سایی مقاله ذخیره سازی سرما جهت پیک سایی
فایل ورد ذخیره سازی سرما جهت پیک سایی
    دسته بندیفنی و مهندسی
    فرمت فایلdoc
    حجم فایل9 کیلو بایت
    تعداد صفحات فایل12

    توضیحات :

    تحقیق كاربرد ذخیره سازی سرما جهت پیك سایی در 12 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

     

    بخشی از متن :

    كاربرد ذخیره سازی سرما جهت پیك سایی

    ذخیره سازی سرما به استفاده از گرمای نهان ذوب یخ می تواند یكی از راه های پیك سایی و كم كردن دیماند انرژی همراه با كاستن هزینه های سرمایه ای و راهبری سیستمهای خنك كننده تراكمی باشد .

    ذخیره سازی سرما قدمتی بیش از چها سال دارد لیكن در ایران كه برق نسبتاً ارزان می باشد اهمیت آن از جانب طراحان سیستمهای خنك كننده مورد توجه قرار نگرفته است . این روش بر پایه تولید یخ به وسیله سیستم خنك كننده در مواقعی كه بارشبكه حداقل بوده واستفاده از گرمای نهان ذوب آن در زمان اوج بار جهت رفع نیاز سیستم خنك كننده می باشد.

    این پروژه كه با دیاگرام تك خطی و نشان دادن مزایای اقتصادی و جزئیات دانش فنی آن به طراحان سیستمهای خنك كننده و مسئولین شركتهای تولید كننده برق می باشد . عمومیت دادن نتایج این پروژه به سیستمهای خنك كننده تراكمی می تواند قله مصرف برق را در تابستانها به زمانهای كم مصرف (نیمه های شب) منتقل نماید .این روش هزینه های سرمایه ای وراهبری سیستهای خنك كننده تراكمی را نیز تا حد قبول اقتصادی پایین می آورد .

     

     

    یكی از مسائل اساسی كه صنعت برق با آن روبرو است تامین برق مشتركین در ساعات اوج یا پیك بار می باشد . در ایران زمان اوج مصرف عموماً در ساعات اولیه شب بوده و مربوط به مصارف روشنایی است و در سایر ساعات مصرف انرژی الكتریكی كه به وجود آورنده پیك می باشد مربوط به روشنایی است كه امكان جابجایی آن به ساعات دیگرعملی نیست . مصرف كننده دیگر انرژی الكتریكی در ساعات پیك ، سیستمهای حرارتی وبرودتی ساختمانها می باشد. بررسی پیك بار در فصول چهار گانه سال نشان می دهد پیك مصرف انرژی الكتریكی مربوط به ماههای تابستان و به ویژه مرداد ماه است.

    توجه به نكات فوق نشان می دهد كه بار های برودتی ساختمانها در ایجاد پیك بار نقش عمده ای را داشته ضمن اینكه جابجایی آن با روش ذخیره ساز سرما امكان پذیر است .

    ذخیره سازی سرما

    كاربرد یخ به عنوان یك منبع ذخیره سرما از نظر اصول ترمودینامیكی روش شناخته شده پلاستیكی می باشد با توجه به ازدیاد بهای تولید انرژی الكتریكی و عدم صرف یكسان آن در شبانه روز و داشتن اوج مصرف از این روش می توان استفاده نمود و زمان اوج مصرف انرژی الكتریكی را به نفع تولید كنندگان انرژی الكتریكی جابجا كرد و دیماند برق مورد نیاز ساختمانهای اداری و تجاری را تقلیل داد كه نتیجه آن كم كردن هزینه های اولیه نصب تاسیسات برودتی ساختمان و همچنین هزینه های كاربردی آن می باشد .

    در این روش دستگاه خنك كننده كمپرسوری Water chiller در شب یا بعد از زمان اوج مصرف هنگامی كه مصرف انژی الكتریكی ساختمان حداقل می باشد یخ تولید كرده و در مخزن یا مخزنهای مشابه ذخیره می كنند (80 كیلو كالری به ازای هر كیلو گرم یخ ایجاد شده ) ودر روز بعد كه ساختمان كه نیاز به خنك كردن وارد عمل شده و قسمتی یا تمام بار پیك ساختمان را بسته به حجم مخزن انتخابی تامین می كند بكار گیری مخزن ذخیره سرما نه تنها می تواند هزینه راه بری ساختمان را از نظر انرژی الكتریكی كاهش دهد بلكه هزینه های سرمایه های تاسیسات مورد نیاز ساختمانهای جدیدی كه بر این مبنا طراحی شوند را تا حد نصف تقلیل می دهد . از مزایای دیگر این جابجایی كه در اصطلاح كه به ان پیك سایی می گویند این است كه مشكلات بهره برداری (Operation) نیروگاه ها در ساعات كم باری را نیز تقلیل می دهد .

    انواع سیستمهای ذخیره ساز سرما

    سیستمهای ذخیره ساز سرما بر اساس نحوه ذخیره سازی سرما به دو دسته تقسیم می شوند :

    الف ) ذخیره سازی با به كار گیری گرمای نهان ذوب یا phase change

    ب ) ذخیره سازی با به كار گیری تغییر گرمای محسوس یا sensible heat

    ماده به كار گیر ی شده در سیتمهای ذخیره ساز سرما آب می باشد كه در ان گرمای نهان ذوب یخ ذخیره شده 80 كیلوكالری بر لیتر وگرمای محسوس آن 1كیلو كالری در نظر گرفته می شود .

    سیستمهای ذخیره سرما را برمبنای عملكرد آن نیز به دو گروه تقسیم می كنند :

    گروه 1- سیستم ذخیره سازی جزئی یا partial storage

    گروه 2 : سیستم ذخیره سازی كامل یا full storange

    كه در آنها یا بخشی از بار زمان پیك یا تمام بار زمان پیك ذخیره می شود .

    بنابراین در حالت كلی می توان به چهار نوع سیستم ذخیره سازی سرما اشاره نمود :

    • ذخیره سازی جزئی با به كارگیری گرمای نهان ذوب یخ :

    در این روش فقط بخشی از بار سرمایی زمان پیك با كار چیلر تامین می شود .

    • ذخیره سازی كامل با به كارگیری گرمای نهان ذوب یخ :

    در این روش تمام بار سرمایی ساعت پیك با كار چیلر در ساعات غیر پیك (نیمه شب) به وسیله یخ سازی در مخزن سرما ذخیره شده و در ساعات پیك چیلر اصلی خاموش و بار سرمایی ساختمان از مخزن ذخیره ساز تامین می شود . در این روش ظرفیت چیلر ومخازن ذخیره سرما متفاوت از روش قبلی می باشد.

     

     

    • ذخیره سازی جزئی با به گاری گیری گرمای محسوس آب :

    در این روش آب مخزن ذخیره سازی سرما تا 3 درجه سانتی گراد در ساعات غیر پیك سرد و در مخزن كه عموماً استخر گونه با عایق كافی است ذخیره شده و در ساعات پیك بخشی از بار ساختمان را تاین می كند . با توجه به پایین بودن گرمای محسوس آب 1كیلو كالری بر لیتر درمقایسه با گرمای نهان انجماد یخ ، حجم مخزن ذخیره سرما به مراتب بزر تر از مخزن ذخیره یخ می باشد .

    و...

     

    فهرست مطالب :

    كاربرد ذخیره سازی سرما جهت پیك سایی

    ذخیره سازی سرما

    انواع سیستمهای ذخیره ساز سرما

    انتخاب سیستم ذخیره سازی سرما

    اهداف طرح و هزینه های اجرای آن

    تغییرات اساسی در چیلر

    • تغییر محلول در گردش سیكل تبرید :
    • تغییرات مكانیكی در سیكل تبرید :
    • سیستم كنترل اضافی :

    مخزن ذخیره سرما (مخزن یخ)

    • سطوح حرارتی مبدل یخ ساز (مخزن ذخیره سرما) :

    طراحی سیستم لوله كشی موتور خانه

    راه اندازی - آزمایش ونتایج

    دانلود تحقیق کاربرد ذخیره سازی سرما جهت پیک سایی

    مهندس آذر
    يکشنبه 12 مرداد 1399 - 15:30
    بازدید : 187
    فاکتور فروش شرکتی قابل ویرایش ورد

    فاکتور فروش شرکتی و رسمی قابل ویرایش با ورد 2016 بهترین و کاملترین نسخه فاکتور رسمی در این فایل در اختیار شما قرار می گیرید این فایل دارای سه فاکتور 5 ریف و 10 ردیف و 15 ردیف می باشد و اگر کمی به ورد تسلط داشته باشید تعداد ردیف ها را خودتان می توانید مدیریت کنید

    دانلود فاکتور فروش شرکتی قابل ویرایش ورد

    فاکتور
پیش فاکتور
فاكتور رسمی
فاكتور رسمی دارایی
فاكتور فورش رسمی دارایی
فاكتور دارائی
فاكتور فروش رسمی دارائی
فاكتور مالیات فاكتور ارزش افزوده
فاكتور رسمی ارزش افزوده
فاكتور فروش رسمی سال 99
فاكتور فروش دارایی سال 99
فاكتور فروش رسمی جدید
فاكتور فروش رسمی امسال
فاكتور دارایی 1399
فاكتور ارزش افزوده امسال
فاكتور ارزش افزوده شركت
    دسته بندیفرم و مستندات
    فرمت فایلdocx
    حجم فایل39 کیلو بایت
    تعداد صفحات فایل3

    فاکتور فروش شرکتی و رسمی قابل ویرایش با ورد 2016بهترین و کاملترین نسخه فاکتور رسمی در این فایل در اختیار شما قرار می گیرید.این فایل دارای سه فاکتور 5 ردیف و 10 ردیف و 15 ردیف می باشد و اگر کمی به ورد تسلط داشته باشید تعداد ردیف ها را خودتان می توانید مدیریت کنید.

    این فاکتور طبق قوانین سازمان دارایی و امور مالیاتی کشور طراحی گردیده است.

     

    نکته:

    فاکتور دارای یک بخش برای لوگو می باشد که آن را حذف کنید و لوگو خود را جایگزین نمایید.

    فونت های موجود در این فایل ورد از نوع B فارسی ( نازنین – تیتر – یکان ) می باشد.

    اندازه فونت ها را بی جهت بزرگ نکنید چون ساختار فاکتور بهم ریخته خواهد شد. 

    دانلود فاکتور فروش شرکتی قابل ویرایش ورد

    مهندس آذر
    يکشنبه 12 مرداد 1399 - 15:29
    بازدید : 199
    اجاره ‌نامه A3 مطابق با استاندارد سازمان ثبت اسناد و املاک

    قرارداد اجاره نامه سایز A3 فایل Word قابل ویرایش و نسخه PDF نسخه قرارداد اجاره نامه اتحادیه املاک ایران اگر میخواهید یک قرارداد با رعایت تمامی مقررات اتحادیه و قانون اساسی داشته باشید این فایل را دانلود کنید

    دانلود اجاره ‌نامه A3 مطابق با استاندارد سازمان ثبت اسناد و املاک

    اجاره نامه
اجاره نامه آپارتمان
نمونه فرم اجاره آپارتمان
اجاره نامه واحد مسكونی
اجاره نامه خانه
اجاره خونه
اجاره نامه واحد اداری
اجاره نامه واحد تجاری
اجاره نامه ویلا
اجاره نامه مغازه
اجاره نامه ملک
فرم اجاره نامه
فرمت اجاره نامه
نمونه اجاره نامه
اجاره نامه ورد
اجاره نامه پی دی اف
اجاره نامه خام
اجاره نامه قابل ویرایش
    دسته بندیفرم و مستندات
    فرمت فایلdocx
    حجم فایل157 کیلو بایت
    تعداد صفحات فایل1

    قرارداد اجاره نامه سایز A3

    فایل Word قابل ویرایش و نسخه PDF

    نسخه قرارداد اجاره نامه اتحادیه املاک ایران

    اگر میخواهید یک قرارداد با رعایت تمامی مقررات اتحادیه و قانون اساسی داشته باشید این فایل را دانلود کنید.

    تمامی بند ها مشابه با مفاد قرارداد اتحادیه میباشد.

    این اجاره نامه برای قراردادهای مسکونی و اداری و تجاری معتبر است.

    این قرارداد در دادگاه و ... مورد قبول است

    مواردی که باید حتما توجه کنید:

    امضا و اثر انگشت موجر و مستاُجر و امضای شاهد های عینی و در دسترس حتما مورد نیاز است.

    این قرارداد را باید دو بار در سایز A3 پرینت بگیرید و بعد روی هم بگزارید و بین آن کاربن بگزارید و سپس شروع به نوشتن کنید

    امضای قرارداد نباید با کاربن باشد و باید حتما  روی هر برگ با خودکار امضا شود.

    در صورتی که نوشته های دو نسخه اجاره نامه با هم تفاوت داشته باشد از نظر قانونی فاقد اعتبار خواهند بود.

    فایل اجاره نامه به دو صورت Word و Pdf می باشد.

    دانلود اجاره ‌نامه A3 مطابق با استاندارد سازمان ثبت اسناد و املاک

    مهندس آذر
    يکشنبه 12 مرداد 1399 - 15:28
    بازدید : 231
    تحقیق بررسی مشخصات و خواص لحیم نا همجنس آلیاژ حافظه دار TINI و فولاد ضد زنگ

    تحقیق بررسی مشخصات وخواص لحیم نا همجنس آلیاژ حافظه دار TINI و فولاد ضد زنگ

    دانلود تحقیق بررسی مشخصات و خواص لحیم نا همجنس آلیاژ حافظه دار TINI و فولاد ضد زنگ

    بررسی مشخصات و خواص لحیم ناهمجنس آلیاژ حافظه دار
تحقیق بررسی مشخصات وخواص لحیم نا همجنس آلیاژ حافظه دار TINI و فولاد ضد زنگ
فایل ورد تحقیق بررسی مشخصات وخواص لحیم نا همجنس آلیاژ حافظه دار TINI و فولاد ضد زنگ
    دسته بندیفنی و مهندسی
    فرمت فایلdoc
    حجم فایل14 کیلو بایت
    تعداد صفحات فایل14

    توضیحات :

    تحقیق بررسی مشخصات وخواص لحیم نا همجنس آلیاژ حافظه دار TINI و فولاد ضد زنگ

    تعداد صفحه : 15

    قالب : Word قابل ویرایش.

     

    بخشی از متن :

    تاریخچه

    آلیاژ حافظه دار TINI ماده ای است كاربردی با استفاده وسیع در بسیاری از منابع از جمله صنایع هوا فضا . انرژی هسته ای صنایع دریایی علوم پزشكی می باشد.این آلیاژ دارای خاصیت ویژه حافظه دار SME الاستیك بسیار بالا . مقاومت به سایش و فرسایش بسیار خوب و پایداری بالا در محیط بیو شیمیایی می باشد.( 1)

    .امروزه در صنایع پزشكی از آلیاژ TINI و همچنین فولاد ضد زنگ برای ساخت سیستمهای ارتودنسی دندان استفاده می شود . خاصیت هوشمندی و همچنین الاستیكی بالای آلیاژ TINI به دندان ها این امكان را می دهد كه در یك دوره درمانی بلند مدت و تحت نیروی كم ولی مداوم سیمها مكان خود را تصحیح كنند با این روش می توان تغییر فرم زیادی در دندان ها بدون اعمال نیروی زیاد اعمال نمود.(3)

    با این وجود استحكام نسبتا پائین این آلیاژ باعث شل شدن تدریجی سیم در حین حركت دندان ها در جهت مخالف می گردد. در مقابل استفاده از فولاد ضد زنگ بعلت استحكام بالا عیب مذكور را بر طرف می كند. ولی فلاد نیز بعلت داشتن الاستیكیه كم باعث اعمال نیروی زیاد به دندانها شده و از حركت تدریجی آنها در حین دوره درمانی جلوگیری می كند.

    با این تفاسیر تولید یك اتصال ناهمجنس از آلیاژ TINIو فولاد ضد زنگ مزایای استفاده از هر دو ماده را بدنبال دشانه و باعث كاهش طول دره درمان و افزایش كییفیت كار می گردد.

    مقدمه

    مقاله حاضر حاصل مطالعه سه مقاله تحقیقی می باشد كه در آنها اهداف زیر مورد نظر بوده است:

    1)بررسی ارتباط بین ریز ساختار و خواص اتصال ناهمجنس و دستیابی به راهكارهای مناسب بمنظور به بهبود خواص اتصال(1)

    2)بررسی تاثیر پارامترهای لحیم لیزر بر خواص اتصال (2)

    3)مطالعه خواص خوردگی اتصال(3)

    محققین فوق ابتدا با استفاده از جوشكاری میكروپلاسما اتصال فوق را تولید كردند كه مشكلات این اتصال عبارت بودند از استحكام كه جوش (159-127 پاسگال) بعلت تشكیل ساختار سرد و همچنین وسیع بودن منطقه متاثر از حرارت (HAZ) (2)

    لذا در كار پژوهشی اخیر به تولید اتصال آلیاژ TINI و فولاد ضد زنگ با اسفتاده از پروسه لحیم سخت لیزر و سیم لحیمی از جنس آلیاژ نقره پرداختند كه به بررسی اجمالی نحه كار و نتایج این تحقیق خواهیم پرداخت.

    آلیاژ TINI با استحكام كششی 1319-1108 مگا پاسكال و كرنش 18-16 در صد استفاده شد. فیلد متان مورد استفاده دارای تركیب شیمیائی 68-50 درصد جرمی نقره 30-10 درصد مس .

    20-12 درصد روی و 10-0 درصد قلع می باشد. در بخش های دوم وسوم تحقیق از فیلد سما با تركیب 52 درصد نقره .22%مس.18%روی .8% وزنی قلع استفاده شده كه دمای سالید و مس آن 590 و دمای لیكوئید و مس آن 3/635 بوده است.

    بررسی ارتباط بین ریز ساختار و خواص اتصال:(1)

    فرآیند لحیم با استفاده از یك دستگاه لیزر(JY-100 ) انجام شد. خواص مكانیكی اتصال در دمای اتاق و با استفاده از دستگاه یونیور سال (CSS-44100) و ریز ساختار اتصال با استفاده از میكروسكوپ نوری ،آنالیزور تصویر (VIDAS) میكروسكوپ SEM و دستگاه X-RAY بررسی گردید.

    استحكام كششی و سختی اتصال:(1)

    شكل (1) نحوه انجام تست مكانیكی بر روی اتصال را نشان می دهد. در شكل (2) پارامترهای لحیم نشان داده شده اند و در شكل (3) نمودار تنش كرنش مربوط به اتصال تحت پارامترهای نادیده در شكل (2) رسم شده است.

    نتایج نشان داد كه بهترین استحكام كششی سوپر الاستیكی در شرایط ناحیه 10 بدست می آید.

    استحكام كششی اتصال 360-320 مگا پاسكال بدست آمد وكرنش الاستیك تا حد 10-8 در صد قابل افزایش بود. در حرارت ورودی كمتر (ناحیه9) استحكام 210-190 مگا پاسكال بدست آمد.منظقه شكست ،فصل مشترك بین آلیاژ TINI و فیلد متال بود كه بدلیل پایین بودن حرارت ورودی زمان كوتاه لحیم و در نتیجه پیوند ضعیف بین این دو قسمت است. در منطقه(C) كه حرارت رودی لحیم بالا است. شكست اتصال از منطقه HAZ آلیاژ TINI است كه نشان دهنده تغییر شدید خواص آلیاژ در این ناحیه می باشد. (شكل4) . همچنین استحكام كششی تا 320 – 300 مگا پاسكال كاهش یافته و سختی نیز كمتر شد.(شكل5).

    سوپرالاستیسیته آلیاژ TINI(1)

    شكل 6 نمودار تنش – كرنش را برای بار گذاری در سه حالت و سپس برداشتن بار ،نشان می دهد.همانطور كه مشاهده می شود،كرنش ایجاد شده در اثر بارگذاری با بر داشتن بار تا حد زیادی قابل بازگشت است و لذا اتلاف سوپر الاستیسته آلیاژ تقریبا پایین می باشد.

    تحت خشن بصورتی كه در شكل (7) نشان داده شده انجام گردید. خش درست آلیاژ TINI تا زاویه 90 درجه و بعد تا زمان 30 ثانیه انجام شد. با افزایش زایه (B) و افزایش حرارت ورودی لحیم میزان اتلاف خاصیت سوپر الاستیسته آلیاژ TINIافزایش یافت.در شرایطی كه پارامترهای لحیم در ناحیه a شكل (2) قرار دارد.اتلاف سوپر الاستیسته آلیاژ در منطقه HAZ كم است. در ناحیه b این اتلاف كمی بیشتر شده و در ناحیه C افزایش اتلاف قابل ملاحظه است. لذا با كنترل مناسب میزان حرارت ورودی می توان خاصیت سوپر الاستیسته و حافظه داری آلیاژ TINI را در حد مطلوب نگه داشت.

    ریز ساختار اتصال غیر همجنس:(1)

    همانطور كه در شكل های ریز ساختاری منطقه لحیم مشاهده می شود (شكل 8) فیلد نقره ای قابلیت تر كنندگی خوبی بر روی هر دو فلز پایه داشته است ولی لایه دیفیوژنی در فولاد ضد زنگ عمیق تر است كه این دلیلی برای شكست لحیم از فصل مشترك فیلد و آلیاژ TINI می باشد.

    و...

    دانلود تحقیق بررسی مشخصات و خواص لحیم نا همجنس آلیاژ حافظه دار TINI و فولاد ضد زنگ

    مهندس آذر
    يکشنبه 12 مرداد 1399 - 15:28
    بازدید : 246
    تحقیق درباره ترمز ABS و تاریخچه ترمز (ABS)

    تحقیق درباره ترمز ABS و تاریخچه ترمز (ABS)

    دانلود تحقیق درباره ترمز ABS و تاریخچه ترمز (ABS)

    تحقیق درباره ترمز ABS و تاریخچه ترمز (ABS)
    دسته بندیفنی و مهندسی
    فرمت فایلdoc
    حجم فایل36 کیلو بایت
    تعداد صفحات فایل44

    توضیحات :

    تحقیق درباره ترمز ABS و تاریخچه ترمز (ABS) در 44 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

     

    بخشی از متن :

    تاریخچه ترمز (ABS)

    جهان هر روزه شاهد تصادفات و برخورد بی شمار خودروها با یکدیگر می باشد که این تصادفات و حوادث منجر به زیان های جانی و مالی فراوان برای افراد می گردد، لذا برای حل مشکلات فوق کارخانجات خودرو سازی بر آن شدند که حدالامکان ایمنی وسایل نقلیه را بالا ببرند.

    اولین بار ترمز ABS کاربرد نظامی اشت این نوع ترمز را برای اولین بار درسال 1947 دربمب افکن B – 47 استفاده کردند ، 31 سال بعد در سال 1978 نیز این ترمز درخودروهای سواری BMW و Benz استفاده شد که خیلی مورد استقبال قرار گرفت متخصصان این امر توانستند با آزمایش هائیکه بر روی این سیستم انجام دادند در سال 1982 آن را در خودروهای سنگین استفاده کنند و به این موضوع پی بردند که این سیستم برای خودرو لازم و ضروری است، درسال 1984 با توجه به اهمیت این نوع سیستم حدود 000/500 خودرو به این سیستم مجهز شدند و یک سال بعد شرکت ford این نوع سیستم را در خودروهای سواری تولید شده خود استفاده کرد.

    امروزه هم این سیستم با توجه به پیشرفت علم به تکامل رسیده و در تمامی خودروها مورد استفاده قرار میگیرد. به امید روزیکه هیچ تصادفی اتفاق نیفتد.

    توقف در خط مستقیم

    هنگام ترمز بر روی جاده هایی که چسبندگی یا اصطکاک نامناسب دارند(مانند جاده های پوشیده از برف تکه ای یا یخ) وسیله نقلیه تمایل به انحراف به طرفین و یا چرخش به دور خود را دارد .دلیل بروز این حالت، این است که بر روی یک سطح لغزنده، چرخها تمایل بیشتری به قفل شدن زود هنگام، نسبت به یک سطح با اصطکاک زیاد را دارند . از آنجایی که چرخهای قفل شده اصطکاک کمتری نسبت به چرخهای آزاد دارند، وسیلهنقلیه تمایل به چرخش حول چرخهای قفل شده را دارد. در سیستم های ترمز ضد قفل چند کاناله، چرخها به طور مجزا کنترل می شوند، به طوری که توازنی بین قفل آنها وجود داشته باشد.

    - کنترل فرمان

    در صورتی که راننده سعی خود را در هدایت خودرو به کار گیرد، لاستیکهای قفل شده جلو، در یک خط مستقیم به حرکت خود ادامه می دهند. سیستم ترمز ضد قفل (ABS) با جلوگیری از قفل کامل چرخها به راننده امکان می دهد تا هنگام توقف ناگهانی وشدید، بتواند وسیله نقلیه را هدایت کند. بنابر این حتی اگر زمان کافی برای توقف و جلوگیری از تصادف نباشد، میتوان خودرو را هدایت کرده و دراطراف مانع متوقف کرد.

    - احتیاط های پیشگیرانه در سیستم ترمز قفل (ABS)

    مهمترین نکته قابل توجه در رابطه با (ABS) است که این سیستم وسیله نقلیه راضد مهمترین نمی کند. اعتماد بیش از حد و یا بی توجهی به آن می تواند شما را در وضعیتی قرار دهد که هیچ نیروی ترمز و یا کنترلی در هدایت خودرو نداشته باشید. سیستم ABS بر روی سطوح لغزنده، باعث می شود که خودرو درمسیر مستقیم و کوتاهتری توقف نماید، اما در جاده های هموار و خشک در مقایسه با ترمزهای معمولی زمان بیشتری برای توقف نیاز دارد. هنگام استفاده ازترمزهای ABS، پدال ترمز را به طور پیاپی فشا ندهید زیرا در این صورت سیستم فرض می کند که شما ترمز را رها کرده و دیگر به آن نیازی ندارید، لذا سیستم ضد قفل فعال نمی گردد. در صورتی که چراغ هشدار ABS که معمولا به رنگ کهربایی است به طور غیر معمول روشن شود سیستم باید بلافاصله عیب یابی و تعمیر گردد.

    اصطلاحات مربوط به ABS

    عبارات مختلفی در رابطه با سیستم های هیدورلیکی ترمزهای ضد قفل به کار برده می شود. یستم های باز و بسته، سیستم های مجتمع و غیر مجتمع مدارها و کانال ها هر کدام معنا و مفهوم خاصی دارند که در مورد تمام سیستمهای ABS صرف نظر از سازنده آنها به کار می روند.

    سیستم های باز وبسته :

    سیستم ترمز ضد قفل باز سیستمی است که در آن روغن رها شده از ترمزها در هنگام توقف ABS به ترمز باز نمی گردد و در یک انباره یا آکومولاتور ذخیره شده و سپس به مخزن سیلندر اصلی باز می گردد. ( به شکل مراجعه شود ) این نوع سیستم های ساده ABS که فقط کنترل کننده چرخهای عقب است به کار می رود یکی از مشکلات سیستم باز این است که در صورت استفاده طولانی از ترمز ABS زمانی که روغن در مجاری ترمز جریان می یابد. پدال ترمز پایین می رود. بعضی از سیستم های باز مجهز به پمپی هستند که روغن را به سیلندر اصلی باز گردانده و بدین وسیله پدال را بالا نگه می دارد، این پمپ در عملکرد واقعی سیستم ضد قفل نقشی ندارد.

    معمولا یک سیستم بسته شامل یم پمپ برقی است که فشار هیدرولیکی کاهش یافته در اثر توقف ABS را به حالت اول باز می گرداند پمپ روغن را به یک آکومولاتور می فرستد. روغن در آکومولاتور تحت فشار ذخیره شده و در هنگام نیاز به وجود فشار، درمجراهای ترمز، مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی از موارد در توقف ABS فشار پمپ نیز برای ترمزها، به کار گرفته می شود که مقدار و زمان اعمال فشار توسط یک شیر سلونوئیدی کنترل می شود.

    سیستم های مجتمع و غیر مجتمع

    در برخی از سیستم ها، قطعات هیدرولیکی (بوستر ترمز و تنظیم کننده هیدرولیکی ) به صورت یک واحد یکپارچه با سیلندر اصلی ساخته شده اند. به این سیستم ها ، سیستم های مجتمع گویند. سایر اجزاء از قبیل آکومولاتور و تنظیم کننده هیدرولیکی ممکن است جدا از مجموعه باشند. اغلب این سیستم ها بوستر خلایی نداشته و پمپ ABS علاوه بر تأمین فشار مورد نیاز مورد نیاز برای عملکرد ترمز ضد قفل ترمز را نیز تقویت می کند. پمپ روغن را به یک یا چند آکومولاتور فرستاده و تا تحت فشار زیاد ذخیره و در زمان لازم مورد استفاده قرار میگیرد. در سیستم های فاقد بوستر خلایی، بوستر شیری است که میزان تقویت ترمز را تنظیم کرده و توسط راننده و از طریق پدال ترمز کنترل می شود سیستم های غیر مجتمع به عنوان سیستم های ترمز ضد قفل اضافه کردنی یا افزودنی نیز شناخته می شوند این سیستم ها قابلیت نصب برروی سیستم های ترمز معمولی را داشته و بین سیلندر اصلی وترمز چرخها نصب می گردند. در این سیستم ها از یک بوستر خلایی نیز استفاده شده است. سیلندر اصلی در این سیستم شباهت زیادی به سیلندر اصلی سیستم ترمز معمولی دارد. تنظیم کننده هیدرولیکی در نزدیکی سیلندر اصلی نصب می شود. مجاری روغن از سیلندر اصلی به تنظیم کننده هیدرولیکی و از آنجا به تمام ترمزهای چرخها انشعاب می یابند. هنگام ترمز گرفتن عادی تنظیم کننده هیدرولیکی هیچ نقشی نداشته و فشار از سیلندر اصلی به طور یکنواخت و پیوسته از طریق تنظیم کننده هیدرولیکی به سرعت فشار هیدرولیکی را درترمز چرخها تغییر داده به طور یکنواخت نگهداشته آن را کاهش و یا افزایش می دهد. در سیستم ABS با باز گرداندن روغن پر فشار به منبع کم فشار، فشار ترمز کاهش می یابد که معمولا از این روغن تحت عنوان « روغن ضعیف شده » نام برده می شود. سیستم ترمزهای ضد قفل غیر مجتمع ساده قابل اطمینان و ارزان قیمت می باشند به همین دلیل طرحهای جدید ترمز ABS غالبا از نوع غیر مجتمع هستند.

    مقدارهای هیدرولیکی

    اگر چه لغات « کانال» و « مدار » با یکدیگر مشابهند اما هر یک مفهوم مشخص و متفاوت از یکدیگر دارند. مدارهای هیدرولیکی بخشی از سیستم ترمز اصلی هستند هر دو چرخ مدار هیدرولیکی ترمز جداگانه دارند. این امر به منظور افزایش ایمنی وجلوگیری از عملکرد ناصحیح تمام ترمز ها در یک زمان ( به طور مثال به واسطه وجود نشتی در شیلنگ ترمز) می باشد البته در حالتی که فقط ترمزهای دو چرخ عمل می کند مسافت توقف افزایش می یابد.کلیه وسایل نقلیه جدید، چه مجهز به سیستم ترمز ABS باشند و چه نباشند، دارای دو مدار هیدرولیکی هستند. این مدارهای هیدرولیکی مدارهای « اولیه » و « ثانویه » نامیده می شوند . مدار اولیه معمولا پیستونی که در تماس مستقیم با میل رابط بوستر است و در عقب سیلندر اصلی قرار گرفته عمل می کند مدار ثانویه توسط پیستونی که در جلوی سیلندر اصلی تعبیه شده، فعال می شود. در حالتی که مدارهای جلو و عقب مجزا باشند مدار اولیه برای ترمز های جلو و مدار ثانویه برای ترمزهای عقب به کار گرفته می شود .در حالتی که مدارها به صورت مورب و قطری از یکدیگر مجزا باشند مدار اولیه برای راه اندازی یکی از ترمزهای جلو و ترمز عقب درجهت مخالف آن به کار رفته و مدار ثانویه نیز برای راه اندازی سایر ترمزها به کار می رود.

    کانال های ABS

    کانال ها ، بخشی از سیستم ترمز ضد قفل می باشند منظور از کانال سیستم کنترل هیدرولیکی است که سیستم ترمز ضد قفل (ABS) از آن به منظور تغییر فشار در ترمز هر یک از چرخها استفاده می کند. هر کانال شامل مجموعه ای از شیرهای کنترلی است که سیستم ABS به منظور کاهش یا افزایش فشار هیدرولیکی آنها را باز و بسته می کند.

    سیستم های یک کاناله

    این سیستم، در وسایل نقلیه ای که فقط عقب آنها ضد قفل هستند. به کار می رود دراین خودروها از یک کانال برای کنترل جفت چرخهای عقب استفاده می گردد. به عنوان مثال می توان به طرح کلسی هایز اشاره کرد که شرکتهای دوج و فورد آن را (RWAL) و شرکت جنرال موتورز آن را (RABS) می نامند این سیستم برای وانت بارها مفید است زیرا توان مورد نیاز برای ترمز های عقب با وزن بار موجود در کفی خودرو متناسب می باشند این سیستم ها امکان استفاده از ترمز های پرقدرت در عقب خودرو را داده و هم چنین در مواقعی که وسیله نقلیه بار زیادی ندارد از قفل زود هنگام ترمزهای عقب جلوگیری می کند.

    سیستم های سه کاناله

    در این حالت برای هر یک از چرخهای جلو از کانال های مجزا و برای جفت چرخهای عقب ، از یک کانال مرکب استفاده می شود. حتی اگر برای جفت چرخهای عقب فقط از یک کانال به طور مشترک استفاده شده باشد. با وجود این ممکن است یک یا دو سنسور سرعت برای آنها به کار رود. اگر فقط از یک سنسور سرعت در عقب استفاده شود این سنسور در محلی نصب می شود تا بتواند سرعت محور خروجی گیربکس چرخ دنده دیفرانسیل یامحور خروجی دیفرانسیل را اندازه بگیرد در سیستم های سه کاناله که مجهز به دو سنسور سرعت در عقب هستند برای هر یک از چرخهای عقب از یک سنسور استفاده می شود . سیستم های یک کاناله و مجهز به دو سنسور سرعت برای محاسبه سرعت چرخ عقب از اصل « پایین را انتخاب کن » استفاده می کنند و چرخ عقبی که پایین ترین سرعت رادارد. به عنوان چرخ در آستانه قفل درنظر گرفته می شود. واحد کنترل الکتریکی سیستم (ABS) طوری برنامه ریزی شده که اطلاعات خروجی از این چرخ رابرای کنترل هم زمان فشار هیدرولیکی در چرخ های عقب به کار گیرد.

    اجزای سیستم ABS

    - واحد کنترل الکترونیکی ( ECU) :

    واحد کنترل الکترونیک کامپیوتری است که به سیستم ترمز ضد قفل فرمان می دهد . سازندگان سیستم های ABS و خودرو، هرکدام از این واحد تحت عناوین متفاوتی نام می برند . شرکت کرایسلر در ابتدا آن را واحد کنترل الکترونیکی (ECU) نامید اما در حال حاضر در تمامی سیستم های رایج از عبارت « کنترل کننده ترمز ضد قفل » (CAB) استفاده میکنند . شرکت فورد در بسیاری از سیستم ها آن را واحد کنترل الکترونیکی (ECU) نامید اما در حال حاضر در تمامی سیستم های رایج از عبارت « کنترل کننده ترمز ضد قفل» (CAB) استفاده می کنند شرکت فورد در بسیاری از سیستم ها آن را واحد کنترل الکترونیکی (ECU) می نامد و در برخی از عبارت « مدول کنترل» استفاده می شود. شرکت جنرال موتور برای کلیه سیستم ها ، عبارت « مدول الکترونیکی ترمز » (EBCM) را به کار می برد.

    -واحد کنترلی هیدرولیکی (HCU)

    واحد کنترل هیدرولیکی تصمیمات گرفته شده توسط (ECU) را اجرا می کند. این واحد شامل تجهیزاتی ( از قبیل شیرهای سلونوئیدی ، شیرها و پیستون های تعدیل کننده ) می باشد که فشار هیدرولیکی را در مجاری سیستم ترمز تغییر می دهد (HCU) توسط واحد کنترل الکترونیک (HCU) کنترل شده و با فرمان (ECU) فشار ترمز را یکنواخت کاهش و یا افزایش می دهد با توجه به نوع سیستم سرعت عکس العمل (HCU) می تواند تا 15 بار در ثانیه باشد.

    نوع مجتمع :

    واحد کنترل هیدرولیکی مجتمع با سیلندر اصلی به صورت یکپارچه می باشد این طرح که توان کمکی برای ترمزها را نیز فراهم می کند در سیستم های بندیکس 9 و 10 بوش 3 و توس II به کار گرفته شده و هر یک از آنها در فصلهای مربوطه به طور کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند پیچیدگی و قیمت گران سیستم های مجتمع باعث جایگزینی آنها را با سیستم های غیر مجتمع گرد.

    پمپ ها فشار لازم برای عملکرد ABS را فراهم می کنند( به استثنای اکثر سیستم هایی که فقط چرخ های عقب ABS هستند و تنها منبع فشار هیدرولیکی فشاری است که توسط پای راننده و پدال ترمز ایجاد می شود . پمپ ها توان لازم را از یک الکتروموتور گرفته و حرکت دورانی موتور را به حرکت انتقالی (رفت و برگشتی ) تبدیل می کنند و باعث عملکرد یک یا دو پیستون می شوند در انتهای محور پمپ های تک پیستونی یک یاتاقان خارج از مرکز وجود دارد و حرکت نوسانی یاتاقان پیستون را جا به جا کرده و بدین ترتیب روغن ترمز پمپ می شود نحوه عملکرده پمپ دو پیستونی مشابه پمپ های تک پیستون است اما یک موتور هر دو پیستون را حرکت می دهد در پمپ های دو پیستونی از هر پیستون برای یک مدار هیدرولیکی استفاده می شود.

    دانلود تحقیق درباره ترمز ABS و تاریخچه ترمز (ABS)

    مهندس آذر
    يکشنبه 12 مرداد 1399 - 15:27
    بازدید : 240
    تحقیق سیستمهای ترمز ضد قفل A.B.S

    پروپوزال در مورد پروژه سیستم های ترمز ضد قفل ABS گزارش سمینار در مورد پروژه سیستم های ترمز ضد قفل ABS تز دکترا در مورد پروژه سیستم های ترمز ضد قفل ABS رساله در مورد پروژه سیستم های ترمز ضد قفل ABS پایان نامه در مورد پروژه سیستم های ترمز ضد قفل ABS تحقیق در مورد پروژه سیستم های ترمز ضد قفل ABS مقاله در مورد پروژه سیستم های ترمز ضد قفل ABS پروژه دان

    دانلود تحقیق سیستمهای ترمز ضد قفل A.B.S

    پروپوزال در مورد پروژه سیستم های ترمز ضد قفل ABS
گزارش سمینار در مورد پروژه سیستم های ترمز ضد قفل ABS تز دکترا در مورد پروژه سیستم های ترمز ضد قفل ABS رساله در مورد پروژه سیستم های ترمز ضد قفل ABS پژوهش در مورد پروژه سیستم های ترمز ضد قفل ABS تحقیق در مورد پروژه سیستم های ترمز ضد قفل ABS مقاله در مورد پروژه سیستم های ترمز ضد قفل AB
    دسته بندیمکانیک
    فرمت فایلdoc
    حجم فایل1161 کیلو بایت
    تعداد صفحات فایل44

    توضیحات :

    تحقیق سیستمهای ترمز ضد قفل A.B.S در 44 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

     

    بخشی از متن :

    بندیكس مكاترونیك II

    سیستم بدیكس مكاترونیك II [1]برروی فورت كانتور[2]و مركوری میستیك[3] مدل 1995 نصب گردید. انتخاب سیستم كنترل قدرت[4] موجود بر روی این سیستم اختیاری[5] است و به سفارش مشتری انجام می‌شود.

    مكاتورونیك II یك سیستم غیر مجتمع چهاركاناله می باشد و از روی سیستم ترمز اصلی معمولی و یك واحد هیدرولیكی نصب شده در بین سیلندر اصلی و ترمزهای چهارچرخ تشكیل شده است. واحد هیدرولیكی خود متشكل است از:

    یك محرك هیدرولیكی، یك پمپ فشار ABS یك تنظیم كننده الكترونیكی كه جعبة رله ای برروی آن سوار شده و دو عدد شیر فشارشكن. ترمز هر یك از چهارچرخ توسط یك شیر سلونوئیدی مجزا ومستقل كه در یك محرك هیدرولیكی[6] تعبیه شده كنترل می‌شود در حالتی كه سرعت خودرو بیش از mph3 بوده و یكی از چرخها در آستانة‌قفل شدن باشد شیری باز شده و فشار روغن آن چرخ را آزاد می كند تا بتواند آزادانه و متناسب با سرعت خودرو حركت كند. این دوره می‌تواند در یك ثانیه چند بار تكرار شود. بروز نقص در سیستم ABS هیچ مشكلی برای سیستم ترمز اصلی به وجود نمی آورد. سیستم كنترل قدرت از همان سیستم اصلی ABS و یك پمپ و یك شیر اضافی كه روی تنظیم كننده هیدرولیكی سوار شده استفاه می كند. اگر سرعت خودرو كمتر ازmph 30 بوده و در اثر شتاب زیاد یكی از چرخهای محرك به طور هرز بچرخد (اصطلاحا به صورت بكسواد) در این صورت یكی از شیرها باز شده وبه پمپ اجازه می دهد تا فشار ترمز درآن چرخ را بیافزاید و بدین ترتیب از چرخش هرز آن چرخ به دور خود جلوگیری كند. با این عمل در واقع گشتاور زیادی به چرخ وارد می‌شود در همین حال دریچه گاز نیز به آرامی بسته می‌شود تا گشت آور موتور را كاهش دهد. در سرعت های بالای mph30 گشتاور توسط تنظیم دریچه گاز كنترل می‌شود زیرا بكارگیری ترمز دریكی ازچرخهای محرك ممكن است باعث ناپایداری خودرو شود.

    سیستم بوش

    بوش (2)

    سیستم ترمز ضد قفل بوش S2[7]، سیستم غیر مجتمعی است كه در سال 1978 برای نخستین بار، در اروپا و در سال 1985، در آمریكای شمالی (توسط شركتهای بی‌.ام.و[8] و مرسدس[9] ) مورد استفاده قرار دگرفت. این سیستم توسط بسیاری از خودروسازان از قبیل آئودی[10]، بی.ام.و كرایسلر[11]، فورود[12] ، جنرال موتورز[13]، ایسوزو[14]، نیسان[15]، پورشه[16]، سوبارو[17]، سوزوكی[18] و تویتا[19] به كارگرفته شد. سیستم بوش2، در نمونه های سه و چهاركاناله عرضه می‌شود كه عبارتند از: S2، E2، U2، و S2 میكرو[20].

    وسایل نقیه‌ای كه سیستم ترمز اصلی آنها به دومدار هیدرولیكی مجزای عقب و جلو تقسیم شده است. از سیستم سه كاناله استفاده می كنندو برای هر یك از چرخهای جلو در كانال مجزا و برای جفت چرخهای عقب، یك كانال به كار گرفته می‌شود. هر یك از چرخهای جلو دارای یك سنسور سرعت چرخ می باشند. در برخی از مدل ها، برای هر یك از چرخهای عقب یك سنسور مجزا استفاده شده و در برخهی دیگر برای اندازه گیری سرعت چرخهای عقب یك سنسور مجزا استفاده شده و در برخی دیگر برای اندازه گیری سرعت چرخهای عقب، یك سنسور برروی دیفرانسیل نصب می‌شود.

    خودروهایی كه سیستم ترمز اصلی آنها به صورت قطری مجزاست و از سیستم جهاركانالی استفاده می كنند.

    اجزای سیستم

    به شكلهای 1-2 و 2-2 مراجعه شود.

     


    - B endix Mechatronic II[1]

    - Ford Contour[2]

    - Mercury Mystique[3]

    - Traction Control[4]

    - Optional [5]

    - Hydriulic Actua tor[6]

    _ Bosch[7]

    -BMW[8]

    - Mercedes Benz[9]

    Audi-[10]

    - Chrysler[11]

    - Ford[12]

    - General Motors[13]

    - Isuzu[14]

    -Nissan[15]

    - Porsche[16]

    - Subaru[17]

    - Suzuki[18]

    -Toyota[19]

    - 2s Micro[20]

    و...

     

    فهرست مطالب :

    سیستم بندیكس مكاترونیك II ............................................................................. 1

    سیستم بوش 2 ...................................................................................................... 2

    نیپوندسو (تویوتا) .................................................................................................. 15

    سیستم تویوتا ......................................................................................................... 17

    سیستم ABS چهارچرخ تویوتا ............................................................................. 22

    كنترل قدرت سوپرا TRAC ................................................................................. 24

    كنترل قدرت كمری .............................................................................................. 25

    سیستم دولفی ABS VI ....................................................................................... 26

    كلسی- هایز EBC4 ............................................................................................. 32

     

    دانلود تحقیق سیستمهای ترمز ضد قفل A.B.S

    مهندس آذر
    يکشنبه 12 مرداد 1399 - 15:26
    بازدید : 212
    شیپ فایل های (gis) کامل استان گلستان

    شیپ فایل های استان گلستان لایه های اطلاعاتی جی ای اس استان گلستان مجموعه ارائه شده حاوی شیپ فایل های مهم مربوط به استان می باشد که بر اساس اخ

    دانلود شیپ فایل های (gis) کامل استان گلستان

    نقشه جی آی اس gis گلستان شیپ فایل شیپ فایل گلستان
    دسته بندیشهرسازی
    فرمت فایلzip
    حجم فایل50128 کیلو بایت
    تعداد صفحات فایل60

    شیپ فایل های استان گلستان

    لایه های اطلاعاتی جی ای اس استان گلستان

    مجموعه ارائه شده حاوی شیپ فایل های مهم مربوط به استان می باشد

    که بر اساس اخرین تقسیمات کشوری برای شما عزیزان اماده شده است .

    همگی این لایه ها, از نوع SHP file و قابل ویرایش بوده و در نرم افزار global mapper,arc view ,arc gis  و سایر نرم افزار های مرتبط قابل استفاده خواهد بود.

    فرمت shp  قابلیت تبدیل به سایر فرمت ها برای استفاده در سایر نرم افزار ها مانند :

    اتوکد ، گوگل ارث و … را دارا می باشد . برای استفاده از این لایه ها , پس از دانلود ابتدا آنرا از حالت فشرده خارج کرده و سپس می توانید در نرم افزار ARC  GIS  از آن استفاده نمایید .

    فرمت لایه ها شامل لایه های پلی گونی, خطی و یا نقطه ای همراه با جدول کامل اطلاعات توصیفی با فیلدهای اطلاعاتی گوناگون مرتبط می باشند.

    توجه : این فایل شامل لایه اطلاعاتی می باشد. تهیه و جمع آوری این لایه ها حاصل تلاش های بی وقفه چندین ماهه همکاران ما می باشد.

     شیپ فایل های کامل استان گلستان

     

    لیست زیر اسامی لایه های موجود در این پک می باشد.

     

    شیپ فایل تقسیمات سیاسی استان گلستان

     

    شیپ فایل محدوده استان گلستان

     

    شیپ فایل شهرهای های استان گلستان

     

    شیپ فایل بخش های استان گلستان

     

    شیپ فایل دهستان های استان گلستان

     

    شیپ فایل نقطه ای مراکز دهستان های استان گلستان

     

    نقشه جهت (aspect) استان گلستان

     

    نقشه dem (مدل رقومی و ارتفاعی) استان گلستان

     

    نقشه شیب (slop) استان گلستان

     

    شیپ فایل توپوگرافی (contour) استان گلستان

     

    شیپ فایل آبادیها استان گلستان

     

    شیپ فای تیپ اراضی استان گلستان

     

    شیپ فایل پوشش گیاهی استان گلستان

     

    شیپ فایل طبقه بندی اراضی استان گلستان

     

    شیپ فایل راه های اصلی استان گلستان

     

    شیپ فایل کاربری اراضی استان گلستان

     

    شیپ فایل کاربری اراضی براساس نام استاندارد استان گلستان

     

    شیپ فایل رودخانه های اصلی استان گلستان

     

    شیپ فایل رودخانه های فرعی استان گلستان

     

    شیپ فایل طبقات اقلیم استان گلستان

     

    شیپ فایل اندکس andex 25000 استان گلستان

     

    شیپ فایل اندکس andex 250000 استان گلستان

     

    شیپ فایل اندکس andex 50000 استان گلستان

     

    شیپ فایل خطوط ریل استان گلستان

     

    شیپ فایل دریاچه ها استان گلستان

     

    شیپ فایل روستاها استان گلستان

     

    شیپ فایل زیرحوضه ها استان گلستان

     

    شیپ فایل طبقات ارتفاعی استان گلستان

     

    شیپ فایل گسلهای غیرفعال استان گلستان

     

    شیپ فایل گسلهای فعال استان گلستان

     

    شیپ فایل محدوده شهر استان گلستان

     

    شیپ فایل محدوده شهرها استان گلستان

     

    شیپ فایل محدوده مطالعات توجیهی آبخیزداری و منابع استان گلستان

     

    شیپ فایل مرکز شهرها به صورت نقطه ای استان گلستان

     

    شیپ فایل قرارگیری در تقسیمات زون بندی استان گلستان

     

    شیپ فایل زون بندی در طول و عرض جغرافیایی استان گلستان

     

    شیپ فایل پهنه های سیلاب استان گلستان

     

    شیپ فایل موقعیتهای نهالکاری استان گلستان

     

    شیپ فایل IRN_LANDEVAL_Type_Lam استان گلستان

     

    شیپ فایل Iran_Plain_lam استان گلستان

    و ...

     توجه داشته باشید کلیه لایه ها به صورت دقیق ژئورفرنس شده است و نیازی به تصحیحات و ویرایش لایه ها به منظور مختصات دار کردن نمی باشد و بدین ترتیب محقق به راحتی می تواند تحلیل های فضایی را بدون خطا انجام دهد.

     

     

    دانلود شیپ فایل های (gis) کامل استان گلستان

    مهندس آذر
    يکشنبه 12 مرداد 1399 - 15:26
    بازدید : 202
    تحقیق درباره ترمز ABS و تاریخچه ترمز (ABS)

    تحقیق درباره ترمز ABS و تاریخچه ترمز (ABS)

    دانلود تحقیق درباره ترمز ABS و تاریخچه ترمز (ABS)

    تحقیق درباره ترمز ABS و تاریخچه ترمز (ABS)
    دسته بندیفنی و مهندسی
    فرمت فایلdoc
    حجم فایل36 کیلو بایت
    تعداد صفحات فایل44

    توضیحات :

    تحقیق درباره ترمز ABS و تاریخچه ترمز (ABS) در 44 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

     

    بخشی از متن :

    تاریخچه ترمز (ABS)

    جهان هر روزه شاهد تصادفات و برخورد بی شمار خودروها با یکدیگر می باشد که این تصادفات و حوادث منجر به زیان های جانی و مالی فراوان برای افراد می گردد، لذا برای حل مشکلات فوق کارخانجات خودرو سازی بر آن شدند که حدالامکان ایمنی وسایل نقلیه را بالا ببرند.

    اولین بار ترمز ABS کاربرد نظامی اشت این نوع ترمز را برای اولین بار درسال 1947 دربمب افکن B – 47 استفاده کردند ، 31 سال بعد در سال 1978 نیز این ترمز درخودروهای سواری BMW و Benz استفاده شد که خیلی مورد استقبال قرار گرفت متخصصان این امر توانستند با آزمایش هائیکه بر روی این سیستم انجام دادند در سال 1982 آن را در خودروهای سنگین استفاده کنند و به این موضوع پی بردند که این سیستم برای خودرو لازم و ضروری است، درسال 1984 با توجه به اهمیت این نوع سیستم حدود 000/500 خودرو به این سیستم مجهز شدند و یک سال بعد شرکت ford این نوع سیستم را در خودروهای سواری تولید شده خود استفاده کرد.

    امروزه هم این سیستم با توجه به پیشرفت علم به تکامل رسیده و در تمامی خودروها مورد استفاده قرار میگیرد. به امید روزیکه هیچ تصادفی اتفاق نیفتد.

    توقف در خط مستقیم

    هنگام ترمز بر روی جاده هایی که چسبندگی یا اصطکاک نامناسب دارند(مانند جاده های پوشیده از برف تکه ای یا یخ) وسیله نقلیه تمایل به انحراف به طرفین و یا چرخش به دور خود را دارد .دلیل بروز این حالت، این است که بر روی یک سطح لغزنده، چرخها تمایل بیشتری به قفل شدن زود هنگام، نسبت به یک سطح با اصطکاک زیاد را دارند . از آنجایی که چرخهای قفل شده اصطکاک کمتری نسبت به چرخهای آزاد دارند، وسیلهنقلیه تمایل به چرخش حول چرخهای قفل شده را دارد. در سیستم های ترمز ضد قفل چند کاناله، چرخها به طور مجزا کنترل می شوند، به طوری که توازنی بین قفل آنها وجود داشته باشد.

    - کنترل فرمان

    در صورتی که راننده سعی خود را در هدایت خودرو به کار گیرد، لاستیکهای قفل شده جلو، در یک خط مستقیم به حرکت خود ادامه می دهند. سیستم ترمز ضد قفل (ABS) با جلوگیری از قفل کامل چرخها به راننده امکان می دهد تا هنگام توقف ناگهانی وشدید، بتواند وسیله نقلیه را هدایت کند. بنابر این حتی اگر زمان کافی برای توقف و جلوگیری از تصادف نباشد، میتوان خودرو را هدایت کرده و دراطراف مانع متوقف کرد.

    - احتیاط های پیشگیرانه در سیستم ترمز قفل (ABS)

    مهمترین نکته قابل توجه در رابطه با (ABS) است که این سیستم وسیله نقلیه راضد مهمترین نمی کند. اعتماد بیش از حد و یا بی توجهی به آن می تواند شما را در وضعیتی قرار دهد که هیچ نیروی ترمز و یا کنترلی در هدایت خودرو نداشته باشید. سیستم ABS بر روی سطوح لغزنده، باعث می شود که خودرو درمسیر مستقیم و کوتاهتری توقف نماید، اما در جاده های هموار و خشک در مقایسه با ترمزهای معمولی زمان بیشتری برای توقف نیاز دارد. هنگام استفاده ازترمزهای ABS، پدال ترمز را به طور پیاپی فشا ندهید زیرا در این صورت سیستم فرض می کند که شما ترمز را رها کرده و دیگر به آن نیازی ندارید، لذا سیستم ضد قفل فعال نمی گردد. در صورتی که چراغ هشدار ABS که معمولا به رنگ کهربایی است به طور غیر معمول روشن شود سیستم باید بلافاصله عیب یابی و تعمیر گردد.

    اصطلاحات مربوط به ABS

    عبارات مختلفی در رابطه با سیستم های هیدورلیکی ترمزهای ضد قفل به کار برده می شود. یستم های باز و بسته، سیستم های مجتمع و غیر مجتمع مدارها و کانال ها هر کدام معنا و مفهوم خاصی دارند که در مورد تمام سیستمهای ABS صرف نظر از سازنده آنها به کار می روند.

    سیستم های باز وبسته :

    سیستم ترمز ضد قفل باز سیستمی است که در آن روغن رها شده از ترمزها در هنگام توقف ABS به ترمز باز نمی گردد و در یک انباره یا آکومولاتور ذخیره شده و سپس به مخزن سیلندر اصلی باز می گردد. ( به شکل مراجعه شود ) این نوع سیستم های ساده ABS که فقط کنترل کننده چرخهای عقب است به کار می رود یکی از مشکلات سیستم باز این است که در صورت استفاده طولانی از ترمز ABS زمانی که روغن در مجاری ترمز جریان می یابد. پدال ترمز پایین می رود. بعضی از سیستم های باز مجهز به پمپی هستند که روغن را به سیلندر اصلی باز گردانده و بدین وسیله پدال را بالا نگه می دارد، این پمپ در عملکرد واقعی سیستم ضد قفل نقشی ندارد.

    معمولا یک سیستم بسته شامل یم پمپ برقی است که فشار هیدرولیکی کاهش یافته در اثر توقف ABS را به حالت اول باز می گرداند پمپ روغن را به یک آکومولاتور می فرستد. روغن در آکومولاتور تحت فشار ذخیره شده و در هنگام نیاز به وجود فشار، درمجراهای ترمز، مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی از موارد در توقف ABS فشار پمپ نیز برای ترمزها، به کار گرفته می شود که مقدار و زمان اعمال فشار توسط یک شیر سلونوئیدی کنترل می شود.

    سیستم های مجتمع و غیر مجتمع

    در برخی از سیستم ها، قطعات هیدرولیکی (بوستر ترمز و تنظیم کننده هیدرولیکی ) به صورت یک واحد یکپارچه با سیلندر اصلی ساخته شده اند. به این سیستم ها ، سیستم های مجتمع گویند. سایر اجزاء از قبیل آکومولاتور و تنظیم کننده هیدرولیکی ممکن است جدا از مجموعه باشند. اغلب این سیستم ها بوستر خلایی نداشته و پمپ ABS علاوه بر تأمین فشار مورد نیاز مورد نیاز برای عملکرد ترمز ضد قفل ترمز را نیز تقویت می کند. پمپ روغن را به یک یا چند آکومولاتور فرستاده و تا تحت فشار زیاد ذخیره و در زمان لازم مورد استفاده قرار میگیرد. در سیستم های فاقد بوستر خلایی، بوستر شیری است که میزان تقویت ترمز را تنظیم کرده و توسط راننده و از طریق پدال ترمز کنترل می شود سیستم های غیر مجتمع به عنوان سیستم های ترمز ضد قفل اضافه کردنی یا افزودنی نیز شناخته می شوند این سیستم ها قابلیت نصب برروی سیستم های ترمز معمولی را داشته و بین سیلندر اصلی وترمز چرخها نصب می گردند. در این سیستم ها از یک بوستر خلایی نیز استفاده شده است. سیلندر اصلی در این سیستم شباهت زیادی به سیلندر اصلی سیستم ترمز معمولی دارد. تنظیم کننده هیدرولیکی در نزدیکی سیلندر اصلی نصب می شود. مجاری روغن از سیلندر اصلی به تنظیم کننده هیدرولیکی و از آنجا به تمام ترمزهای چرخها انشعاب می یابند. هنگام ترمز گرفتن عادی تنظیم کننده هیدرولیکی هیچ نقشی نداشته و فشار از سیلندر اصلی به طور یکنواخت و پیوسته از طریق تنظیم کننده هیدرولیکی به سرعت فشار هیدرولیکی را درترمز چرخها تغییر داده به طور یکنواخت نگهداشته آن را کاهش و یا افزایش می دهد. در سیستم ABS با باز گرداندن روغن پر فشار به منبع کم فشار، فشار ترمز کاهش می یابد که معمولا از این روغن تحت عنوان « روغن ضعیف شده » نام برده می شود. سیستم ترمزهای ضد قفل غیر مجتمع ساده قابل اطمینان و ارزان قیمت می باشند به همین دلیل طرحهای جدید ترمز ABS غالبا از نوع غیر مجتمع هستند.

    مقدارهای هیدرولیکی

    اگر چه لغات « کانال» و « مدار » با یکدیگر مشابهند اما هر یک مفهوم مشخص و متفاوت از یکدیگر دارند. مدارهای هیدرولیکی بخشی از سیستم ترمز اصلی هستند هر دو چرخ مدار هیدرولیکی ترمز جداگانه دارند. این امر به منظور افزایش ایمنی وجلوگیری از عملکرد ناصحیح تمام ترمز ها در یک زمان ( به طور مثال به واسطه وجود نشتی در شیلنگ ترمز) می باشد البته در حالتی که فقط ترمزهای دو چرخ عمل می کند مسافت توقف افزایش می یابد.کلیه وسایل نقلیه جدید، چه مجهز به سیستم ترمز ABS باشند و چه نباشند، دارای دو مدار هیدرولیکی هستند. این مدارهای هیدرولیکی مدارهای « اولیه » و « ثانویه » نامیده می شوند . مدار اولیه معمولا پیستونی که در تماس مستقیم با میل رابط بوستر است و در عقب سیلندر اصلی قرار گرفته عمل می کند مدار ثانویه توسط پیستونی که در جلوی سیلندر اصلی تعبیه شده، فعال می شود. در حالتی که مدارهای جلو و عقب مجزا باشند مدار اولیه برای ترمز های جلو و مدار ثانویه برای ترمزهای عقب به کار گرفته می شود .در حالتی که مدارها به صورت مورب و قطری از یکدیگر مجزا باشند مدار اولیه برای راه اندازی یکی از ترمزهای جلو و ترمز عقب درجهت مخالف آن به کار رفته و مدار ثانویه نیز برای راه اندازی سایر ترمزها به کار می رود.

    کانال های ABS

    کانال ها ، بخشی از سیستم ترمز ضد قفل می باشند منظور از کانال سیستم کنترل هیدرولیکی است که سیستم ترمز ضد قفل (ABS) از آن به منظور تغییر فشار در ترمز هر یک از چرخها استفاده می کند. هر کانال شامل مجموعه ای از شیرهای کنترلی است که سیستم ABS به منظور کاهش یا افزایش فشار هیدرولیکی آنها را باز و بسته می کند.

    سیستم های یک کاناله

    این سیستم، در وسایل نقلیه ای که فقط عقب آنها ضد قفل هستند. به کار می رود دراین خودروها از یک کانال برای کنترل جفت چرخهای عقب استفاده می گردد. به عنوان مثال می توان به طرح کلسی هایز اشاره کرد که شرکتهای دوج و فورد آن را (RWAL) و شرکت جنرال موتورز آن را (RABS) می نامند این سیستم برای وانت بارها مفید است زیرا توان مورد نیاز برای ترمز های عقب با وزن بار موجود در کفی خودرو متناسب می باشند این سیستم ها امکان استفاده از ترمز های پرقدرت در عقب خودرو را داده و هم چنین در مواقعی که وسیله نقلیه بار زیادی ندارد از قفل زود هنگام ترمزهای عقب جلوگیری می کند.

    سیستم های سه کاناله

    در این حالت برای هر یک از چرخهای جلو از کانال های مجزا و برای جفت چرخهای عقب ، از یک کانال مرکب استفاده می شود. حتی اگر برای جفت چرخهای عقب فقط از یک کانال به طور مشترک استفاده شده باشد. با وجود این ممکن است یک یا دو سنسور سرعت برای آنها به کار رود. اگر فقط از یک سنسور سرعت در عقب استفاده شود این سنسور در محلی نصب می شود تا بتواند سرعت محور خروجی گیربکس چرخ دنده دیفرانسیل یامحور خروجی دیفرانسیل را اندازه بگیرد در سیستم های سه کاناله که مجهز به دو سنسور سرعت در عقب هستند برای هر یک از چرخهای عقب از یک سنسور استفاده می شود . سیستم های یک کاناله و مجهز به دو سنسور سرعت برای محاسبه سرعت چرخ عقب از اصل « پایین را انتخاب کن » استفاده می کنند و چرخ عقبی که پایین ترین سرعت رادارد. به عنوان چرخ در آستانه قفل درنظر گرفته می شود. واحد کنترل الکتریکی سیستم (ABS) طوری برنامه ریزی شده که اطلاعات خروجی از این چرخ رابرای کنترل هم زمان فشار هیدرولیکی در چرخ های عقب به کار گیرد.

    اجزای سیستم ABS

    - واحد کنترل الکترونیکی ( ECU) :

    واحد کنترل الکترونیک کامپیوتری است که به سیستم ترمز ضد قفل فرمان می دهد . سازندگان سیستم های ABS و خودرو، هرکدام از این واحد تحت عناوین متفاوتی نام می برند . شرکت کرایسلر در ابتدا آن را واحد کنترل الکترونیکی (ECU) نامید اما در حال حاضر در تمامی سیستم های رایج از عبارت « کنترل کننده ترمز ضد قفل » (CAB) استفاده میکنند . شرکت فورد در بسیاری از سیستم ها آن را واحد کنترل الکترونیکی (ECU) نامید اما در حال حاضر در تمامی سیستم های رایج از عبارت « کنترل کننده ترمز ضد قفل» (CAB) استفاده می کنند شرکت فورد در بسیاری از سیستم ها آن را واحد کنترل الکترونیکی (ECU) می نامد و در برخی از عبارت « مدول کنترل» استفاده می شود. شرکت جنرال موتور برای کلیه سیستم ها ، عبارت « مدول الکترونیکی ترمز » (EBCM) را به کار می برد.

    -واحد کنترلی هیدرولیکی (HCU)

    واحد کنترل هیدرولیکی تصمیمات گرفته شده توسط (ECU) را اجرا می کند. این واحد شامل تجهیزاتی ( از قبیل شیرهای سلونوئیدی ، شیرها و پیستون های تعدیل کننده ) می باشد که فشار هیدرولیکی را در مجاری سیستم ترمز تغییر می دهد (HCU) توسط واحد کنترل الکترونیک (HCU) کنترل شده و با فرمان (ECU) فشار ترمز را یکنواخت کاهش و یا افزایش می دهد با توجه به نوع سیستم سرعت عکس العمل (HCU) می تواند تا 15 بار در ثانیه باشد.

    نوع مجتمع :

    واحد کنترل هیدرولیکی مجتمع با سیلندر اصلی به صورت یکپارچه می باشد این طرح که توان کمکی برای ترمزها را نیز فراهم می کند در سیستم های بندیکس 9 و 10 بوش 3 و توس II به کار گرفته شده و هر یک از آنها در فصلهای مربوطه به طور کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند پیچیدگی و قیمت گران سیستم های مجتمع باعث جایگزینی آنها را با سیستم های غیر مجتمع گرد.

    پمپ ها فشار لازم برای عملکرد ABS را فراهم می کنند( به استثنای اکثر سیستم هایی که فقط چرخ های عقب ABS هستند و تنها منبع فشار هیدرولیکی فشاری است که توسط پای راننده و پدال ترمز ایجاد می شود . پمپ ها توان لازم را از یک الکتروموتور گرفته و حرکت دورانی موتور را به حرکت انتقالی (رفت و برگشتی ) تبدیل می کنند و باعث عملکرد یک یا دو پیستون می شوند در انتهای محور پمپ های تک پیستونی یک یاتاقان خارج از مرکز وجود دارد و حرکت نوسانی یاتاقان پیستون را جا به جا کرده و بدین ترتیب روغن ترمز پمپ می شود نحوه عملکرده پمپ دو پیستونی مشابه پمپ های تک پیستون است اما یک موتور هر دو پیستون را حرکت می دهد در پمپ های دو پیستونی از هر پیستون برای یک مدار هیدرولیکی استفاده می شود.

    دانلود تحقیق درباره ترمز ABS و تاریخچه ترمز (ABS)

    مهندس آذر
    يکشنبه 12 مرداد 1399 - 15:26
    بازدید : 229
    پاورپوینت مطالعات ترافیک تقاطع رودکی شیراز

    پاورپوینت مطالعات ترافیک تقاطع رودکی شیراز در 65 اسلاید

    دانلود پاورپوینت مطالعات ترافیک تقاطع رودکی شیراز

    پارورپوینت تقاطع رودکی شیراز
پاورپوینت مطالعات ترافیک تقاطع رودکی شیراز
    دسته بندیشهرسازی
    فرمت فایلppt
    حجم فایل4267 کیلو بایت
    تعداد صفحات فایل65

    پاورپوینت مطالعات ترافیک تقاطع رودکی شیراز در 65 اسلاید

    این تقاطع نقش موثری در روان سازی ترافیک در محورکمربندی و بلوار ایمان جنوبی دارد.
    افزایش ضریب ایمنی ترددو کاهش زمان سفر از دیگر اهداف اجرای این طرح به عنوان یکی از مطالبات مردم شیراز از شهرداری این کلان شهر بوده است.

    فرآیند انتخاب گزینه برتر

    .1ارائه 18 گزینه که همگی به صورت غیر هم سطح است ( مطابق طرح تفصیلی )
    .2حذف گزینه هایی که از لحاظ اجرایی و هزینه در سطح غیر قابل قبولی واقع هستند
    .3شبیه سازی ترافیکی 5 گزینه باقی مانده با جدیدترین نرم افزار شبیه ساز ترافیکی
    .4گرفتن خروجی هر یک از آلترناتیوها
    .5مقایسه خروجیهای نرم افزار
    .6انتخاب گزینه برتر از لحاظ اجرایی ، هزینه و ترافیکی

    دانلود پاورپوینت مطالعات ترافیک تقاطع رودکی شیراز

    مهندس آذر
    يکشنبه 5 مرداد 1399 - 14:38
    بازدید : 186
    ارزیابی پیاده راه بازار تهران

    ارزیابی پیاده راه بازار تهران در قالب pdf در 60 صفحهاین فایل یک مجموعه جامع و کامل درباره ارزیابی پیاده راه بازار تهران می باشد

    دانلود ارزیابی پیاده راه بازار تهران

    ارزیابی پیاده راه بازار
پیاده راه بازار تهران
ارزیابی پیاده راه بازار تهران
    دسته بندیشهرسازی
    فرمت فایلpdf
    حجم فایل3996 کیلو بایت
    تعداد صفحات فایل60

    ارزیابی پیاده راه بازار تهران در قالب pdf در 60 صفحه

    در پژوهش حاضر احداث و بهره برداری از پیاده راه بازار تهران واقع در خیابان ۱۵ خرداد مورد ارزیابی قرار گرفته است.قرار گرفتن بازار بزرگ تهران در جنوب پیاده راه و عناصر تاریخی ارزشمند در محدوده موجب جذب تعداد قابل توجهی از شهروندان به این منطقه می گردد و این موضوع توجه ویژه به این پیاده راه در راستای تامین خدمات متناسب با حجم استفاده کنندگان را طلب می نماید.

    منطقه مورد مطالعه به نام 15 خرداد یا پیاده راه بازار در ناحیه 9 منطقه 12 (منطقه بازار تهران) واقع شده است. منطقه بازار تهران محدوده بازار تهران و اطراف آن را شامل می شود که از شمال به 15 خرداد، از شرق به خیابان شهید مصطفی خمینی، از جنوب به خیابان مولوی و از غرب به خیابان خیام محدود می شود. این محدوده جزو مهم ترین فضاهای اقتصادی- اجتماعی تهران و از پرازدحام ترین نقاط آن به شمار می رود.

    در ضلع شمالی عناصر برجسته ای چون کاخ گلستان، بانک ملی و دادگستری و در ضلع جنوبی، بازاررضا، سبزه میدان و ورودی های متعدد به بازار بزرگ تهران قرار گرفته است.

    انجام ارزیابی با استفاده از مشاهدات میدانی و تکمیل پرسشنامه توسط عابرین و شاغلین و همچنین انجام مصاحبه عمیق با ۱۰ نفر از شاغلین محدوده و مسئولین طرح انجام شده است. نتایج ارزیابی نشانگر آن است که احداث پیاده راه به طور کلی باعث رضایت استفاده کنندگان از محیط گردیده است.با این وجود ضروری است به مسائلی چون تامین امنیت عمومی ،‌ ایمنی حرکت عابرین ، توجه به عناصر و جاذبه های تاریخی و فرهنگی ،‌ تامین و مدیریت مبلمان شهری متناسب با تعداد استفاده کنندگان با تاکید بر تامین نظافت و بهداشت عمومی ، ساماندهی دستفروش ها ، چرخ های دستی و موتور سیکلت ها ، مقاوم سازی ساختمان ها و نوسازی بدنه ،‌ ایجاد فعالیت شبانه ، افزایش سطح و تناوب خدمات دسترسی حمل و نقل عمومی ، ایجاد پیوستگی مسیر ، جلب مشارکت کسبه و ساکنین و... توجه شود. 

    این فایل یک مجموعه جامع و کامل درباره ارزیابی پیاده راه بازار تهران می باشد.

    دانلود ارزیابی پیاده راه بازار تهران

    مهندس آذر
    يکشنبه 5 مرداد 1399 - 14:37
    بازدید : 197
    تحقیق آشنایی با دستورالعمل ها و نحوه ارزشیابی كاركنان

    تحقیق آشنایی با دستورالعمل ها و نحوه ارزشیابی كاركنان

    دانلود تحقیق آشنایی با دستورالعمل ها و نحوه ارزشیابی كاركنان

    تحقیق آشنایی با دستورالعمل ها و نحوه ارزشیابی كاركنان
    دسته بندیمدیریت
    فرمت فایلdoc
    حجم فایل20 کیلو بایت
    تعداد صفحات فایل27

    توضیحات :

    تحقیق آشنایی با دستورالعمل ها و نحوه ارزشیابی كاركنان در 27 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

     

    بخشی از متن :

    مقدمه

    بدون شك نیروی انسانی در هر سازمان جدای از حجم و اندازه آن بعنوان مؤثرترین و مهمترین عامل تعیین كننده در بقاء رشد و پویایی سازمان به شمار آمده و بزرگترین سرمایه و دارایی آن محسوب می گردد.

    لذا هر فرد در سازمان مربوطه برای پیشرفت و نیل به اهداف تعیین شده شغلی نیاز به آگاهی از موقعیت خود دارد. این آگاهی موجب می شود كه او از نقاط قوت و ضعف عملكرد و رفتار خود مطلع گردد و تمهیدات لازم را برای اثربخشی بیشتر كوششهایش به كار برد. بدیهی است كه عدم توجه دستگاه به احساسات، نیازها و عملكرد كاركنان صدمات جبران ناپذیری در ادامه انجام مأموریت و اهداف سازمان وارد خواهد نمود.

    ارزشیابی ابزاری است كه سازمانها و كاركنان را در تأمین این نیازها كمك می‌كند و بعنوان یكی از مؤثرترین و كارآمدترین ابزار شناخت و كنترل، نقش مهمی ایفاء می‌كند زیرا با اجرای یك طرح مناسب ارزشیابی میتوان در جهت اثربخشی، بهسازی، رشد و تعالی، جلب رضایت، ایجاد سیستمی عادلانه (برای ارتقاء گروه، ترفیع، انتصاب به پستهای مدیریتی، تشویق و تنبیه، تعیین نیازهای آموزشی) مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف و ایجاد روابط عادلانه همراه با محیطی مناسب توأم با حسن تفاهم در بین مدیران و كاركنان اقدام نمود. از همین منظر نظر مدیران و مسئولین محترم را به این نكته جلب می نمایم كه با توجه به اهمیت ارزشیابی كاركنان در مدیریت منابع نیروی انسانی و از آنجائیكه اطلاعات دقیق و صحیح حاصل از اجرای برنامه ارزشیابی كاركنان تحت سرپرستی مبنای تصمیمات مهم مربوط به افزایش سنواتی، افزایش فوق العاده شغل ارتقاء گروه، آموزش و بهسازی و… قرار می گیرد و مالاً عدالت استخدامی را در دستگاه محقق می سازد از این رو نظارت و كنترل بر فرآیند اجرای برنامه ارزشیابی به منظور تضمین ارزشیابی دقیق و واقعی امری الزامی است.

    در جهت تحقق این هدف به منظور كنترل و محدود نمودن تأثیر خطاهای رایج در ارزشیابی كاركنان به ویژه خطال هاله ای، خطای گرایش به ارفاق، خطای سهل گیری كه موجب ارزشیابی غیر واقعی و بزرگ نمایی رفتار و عملكرد ارزشیابی شوندگان می‌گردد. كلیه ارزشیابی كنندگان مكلفند نسبت به ارزشیابی دقیق و واقعی كاركنان تحت امر اقدام نمایند، لذا به منظور آشنایی عزیزان ارزشیابی كننده از دستورالعمل ها و آئین نامه های مربوط به ارزشیابی بر آن شدیم تا گزیده ای هرچند مختصر تهیه و تدوین و در اختیار آنان قرار دهیم امید است كه مسئولین عزیز با مطالعه دقیق این مختصر ما را در انجام ارزشیابی واقعی، عادلانه و بدور از سلیقه های شخصی و بر اساس ضوابط مربوطه یاری نمایند.

    ارزشیابی بایستی یكی از شاخص های مهم انتخاب افراد به پستهای مدیریتی و سرپرستی مد نظر مدیران و مسئولین عزیز قرار گیرد اما متأسفانه تا كنون این مهم مورد قرار نگرفته است به هر حال عدم دقت و آگاهی ارزشیابی كنندگان در سنجش معیارهای عملكردی و رفتاری و اخلاقی كاركنان میتواند موجبات نارضایتی عده اتی از همكاران خدوم را فراهم و یا باعث بزرگ نمایی بیش از اندازه عملكرد عده ای دیگر شود.

    انشاءالله كه بتوانیم با همكاری و هماهنگی یكدیگر در انجام ارزشیابی كارآمد، واقعی و عادلانه اقدام نمائیم تا اهمیت این مهم بعنوان بهترین ابزار تشویق و تنبیه و جلب رضایت كارمند مورد شناخت و توجه دقیق مدیران و كاركنان قرار گیرد.

    خلاصه طرح و چرخه مستمر ارزشیابی:

    1-گفتگو یا مصاحبه آغاز دوره:

    در آغاز دوره ارزشیابی (فروردین تا اردیبهشت هر سال) واحد ارزشیابی مؤسسه بایستی فرمهای ارزشیابی كلیه كاركنان هر واحد سازمانی را كه مشخصات كامل ارزشیابی شونده در قسمتهای مربوطه درج گردیده است برای مدیریتها و ادارات و قسمتهای مختلف ارسال نماید مسئولین مربوطه بایستی در مرحله نخست جلسه مصاحبه ای كه آن را جلسه مصاحبه آغاز دوره می نامند با كاركند تحت سرپرستی تشكیل دهند و در مورد كارهایی كه در طول دوره بایستی كارمند به انجام برساند برنامه ریزی كنند. به عبارت دیگر سرپرست بایستی شرح وظایفی را كه كارمند در طول دوره موظف به انجام آن می‌باشد و حدود انتظارات خویش را به اطلاع وی برساند.

    لازم به توضیح است در صورتیكه مدیران شرح وظایف مدونی در مورد كارمند در اختیار نداشته باشند از طریق واحد ارزشیابی مؤسسه شرح وظایف پستهای مربوطه در حد امكان در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

    فرم ارزشیابی كارمند بایستی در طول دوره ارزشیابی (فروردین تا اسفند) نزد مسئول واحد (ارزشیابی كننده نگهداری و نامبرده موظف است در طول سال نقاط قوت و ضعف عملكرد و رفتار كارمند تحت سرپرستی را در صفحه 4 فرم كه به همین منظور اختصاص پیدا نموده با ذكر تاریخ ثبت نماید. این مسئله بسیار مهم و ضروری است كه متأسفانه ارزشیابی كنندگان در خیلی از موارد اقدام به بایگانی فرمهای ارزشیابی می‌نمایند و نسبت به درج نقاط ضعف و قوت در طول دوره اقدام نمی نمایند بنابراین ممكن است در هنگام امتیازدهی چنانچه كارمند خدمات برجسته ای را انجام داده باشد و یا خدای نكرده سهل انگاری در انجام امور محوله در طول دوره داشته باشد از نظر خاطر ارزشیابی كننده دور بماند و موجبات ارزشیابی غیرواقعی و ناعادلانه را فراهم آورد.

    بعلاوه درج نقاط قوت و ضعف با ذكر تاریخ در ستون مربوطه میتواند در صورت اعتراض كاركند به امتیاز ارزشیابی ملاك خوبی برای بررسی در كمیته رسیدگی به شكایات ارزشیابی مورد استفاده قرار گیرد.

    2-گفتگو یا مصاحبه دوره:

    ارزشیابی كننده بایستی در پایان سال جلسه ای تحت عنوان جلسه مصاحبه پایان دوره با كارمند تشكیل دهد این جلسه بایستی در محیطی آرام و با حضور ارزشیابی شونده و سرپرست برگزار گردد و ارزشیابی شونده فرصت اظهار نظر و دفاع از خود داشته باشد در این جلسه عملكرد كارمند در طول دوره مورد بحث و بررسی قرار گرفته، نقاط قوت و ضعف او مشخص و از امتیاز ارزشیابی خود آگاه می گردد و سپس نسبت به امضای فرم ارزشیابی خود اقدام می نماید.

    لازم به توضیح است كه امضای فرم توسط ارزشیابی شونده فقط به منظور اطلاع وی از امتیاز مكتسبه بوده و امتناع از آن خللی در ادامه كار ارزشیابی بوجود نخواهد آورد.

    ضمناً جلسه مصاحبه پایان دوره و آغاز دوره بعدی میتواند بصورت یكجا و در اسفند ماه هر سال برگزار گردد.

    3-دوره ارزشیابی از اول فروردین ماه هر سال تا اسفند ماه همان سال می‌باشد و كاركنانی كه در هر دوره ارزشیابی حداقل شش ماه اعم از پیوسته یا منقطع به خدمت اشتغال داشته باشند در پایان دوره مورد ارزشیابی قرار می گیرند.

    4-ارزشیابی كننده(سرپرست بلافصل) مسئولی است كه از لحاظ سازمانی حداقل رئیس اداره، قسمت، گروه، بخش و عناوین مشابه بوده و مسئولیت ارجاع كار به كارمند و سرپرستی وی را بعهده دارد.

    5-در مؤسسه تحقیقات واكسن و سرمسازی رازی رؤسای ادارات و بخشها بعنوان ارزشیابی كننده، مدیران تأیید كننده و معاونین در شاخه مربوطه به عنوان تأیید كننده نهایی محسوب می گردند.

    لازم به یادآوری است كه به منظور عدم اشتباه در این مورد واحد ارزشیابی سازمان نام ارزشیابی كننده، تأیید كننده و تأیید كننده نهایی را در ردیفهای 18 تا 20 فرم ارزشیابی درج خواهد نمود.

    كاربرد نتایج ارزشیابی:

    طبق بند 4 مصوبه شماره 3140 مورخع 28/3/72 شورای عالی اداری:

    به منظور اعمال ضابطه شایستگی در تصمیمات اداری و وضعیت خدمتی كاركنان از نتایج ارزشیابی سالانه به طور وسیع در موارد ذیل استفاده می شود:

    1. تشخیص خدمت برجسته
    2. انتصاب به پستهای مدیریت و سرپرستی
    3. ارتقاء گروه
    4. افزایش فوق العاده شغل
    5. تعیین ضریب افزایش سنواتی
    6. تغییر شغل
    7. كاهش فوق العاده شغل
    8. تعیین نیازهای آموزشی و بهسازی كاركنان
    9. پرداخت پاداش معادل دو ماه حقوق و مزایا
    10. پرداخت فوق العاده كارانه
    11. اخراج

    كه بطور مختصر در رابطه با تعدادی از موارد فوق توضیحاتی ارائه خواهد شد:

    1-تشخیص خدمت برجسته:

    1. خدمت برجسته در طرح ارزشیابی كاركنان به دو طرق مشخص می گردد:

    الف: تشخیص از طریق ارزشیابی:

    خدمت برجسته از طریق ارزشیابی عبارت است از كسب بالاترین امتیاز ارزشیابی در سه سال متوالی یا پنج سال غیر متوالی در واحد محل خدمت، به این دسته از كاركنان یك گروه تشویقی اعطاء می گردد.

    برای این منظور با توجه به تعداد كاركنان هر واحد طبق ذیل نسبت به اعطای گروه تشویقی اقدام خواهد شد:

    و...

     

    فهرست مطالب :

    مقدمه

    خلاصه طرح و چرخه مستمر ارزشیابی:

    كاربرد نتایج ارزشیابی:

    نحوه رسیدگی به شكایات ارزشیابی:

    دستورالعمل تكمیل فرمهای ارزشیابی:

    دانلود تحقیق آشنایی با دستورالعمل ها و نحوه ارزشیابی كاركنان

    مهندس آذر
    يکشنبه 5 مرداد 1399 - 14:37
    بازدید : 200
    تحقیق ضرورت بازاریابی تک به تک در کسب رضایت مشتری

    تحقیق ضرورت بازاریابی تک به تک در کسب رضایت مشتری

    دانلود تحقیق ضرورت بازاریابی تک به تک در کسب رضایت مشتری

    بازاریابی تک به تک
تحقیق بازاریابی تک به تک
دانلود تحقیق در مورد بازاریابی تک به تک
دانلود تحقیق بازاریابی تک به تک
مقاله در موردبازاریابی تک به تک
پاورپوینت بازاریابی تک به تک
پروژه بازاریابی تک به تک
تحقیق آماده در مورد بازاریابی تک به تک
    دسته بندیبازاریابی و امور مالی
    فرمت فایلdoc
    حجم فایل15 کیلو بایت
    تعداد صفحات فایل21

    توضیحات :

    تحقیق ضرورت بازاریابی تك به تك در كسب رضایت مشتری در 21 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

     

    بخشی از متن :

    چكیده

    در سالهای اخیر كه امكان تولید انبوه زمینه افزایش عرضه نسبت به تقاضا را فراهم كرده است ، برای تولید كنندگان چاره ای جز جلب رضایت مشتری باقی نمانده است . در هر گوشه ای از جهان صنعتی امروز كه اقتصاد رقابتی ، فضای انحصاری را در هم می شكند ، نگرش مشتری مداری و كسب رضایت مشتری ، قانون كسب و كار تلقی شده و عدم رعایت این قانون سبب حذف از صحنه بازار است . در این مقاله سعی شده به مفهوم رضایت مشتری و عوامل سازنده رضایت مشتری در سیستم بازاریابی تك تك و همچنین نمونه هایی واقعی از شركتهایی كه ایده بازاریابی تك تك در روابط بلند مدت با مشتری را در عمل به اجرا در آورده اند پرداخته شود .

     

    مقدمه

    هنر بازاریاب امروز "فروش یخچال به اسكیمو" نیست؛ بلكه اسكیمو را به عنوان یك مشتری خشنود، همواره در كنار داشتن است. امروزه بسیاری از مفاهیم، تئوری‌ها و كلاً ادبیات مدیریت بر محور "مشتری" بازنگری و بازنویسی شده‌اند. "مشتری تاج سرماست!" دیگر یك شعار نیست بلكه مشتری، محور فعالیتهای سازمان‌ها قرار گرفته است. "كیفیت" كه یك مفهوم و دغدغة دیرپای مدیریت است نیز امروزه در رابطه با رضایت مشتری تعریف شده و گفته می‌شود: "كیفیت یعنی جوابگویی به نیازهای مشتری." در شرایط رقابتی تمام دغدغه شركتها آن است كه نه تنها مشتریان جدید را جذب كنند، بلكه مشتریان قدیمی خود را نیز نگه دارند. شاید به جرأت بتوان ادعا كرد كه نگهداری مشتریان قدیمی برای شركتها و مؤسسات بیش از جذب مشتریان جدید اهمیت دارد. دلیل این نكته نیز خیلی ساده است: هزینه فروختن به مشتری قدیمی كمتر از هزینه تلاش برای جذب مشتری جدید است. لذا برای موفقیت در نظام بازاریابی تك تك نه تنها از بازاریابی و فروش بلكه از تولید، تكنولوژی اطلاعات و مدیریت توزیع نیز باید بهره برد.

     

    رضایت مشتری چیست؟

    رضایت احساس مثبتی است كه در هر فرد پس از استفاده از كالا یا دریافت خدمات ایجاد می‌شود. اگر كالا و خدمت دریافت شده از جانب مشتری، انتظارات او را برآورده سازد، در او احساس رضایت ایجاد می‌شود. در صورتی كه سطح خدمت و كالا پایین تر از سطح انتظارات مشتری باشد، به نارضایتی‌اش منجر خواهد شد.

    بازاریابی تك به تك چیست؟

    بازاریابی تك به تك در یك جمله ایجاد و مدیریت بر رابطه فردی با تك تك مشتریان است. تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی تك به تك در این است كه در بازاریابی سنتی شاخص موفقیت، سهم بازار (market share) محصول است ولی در بازاریابی تك به تك شاخص موفقیت، سهم از تعداد مشتری (customer share) است. بازاریاب سنتی سعی دارد مشتریان بیش‌تری برای محصولات خود پیدا كند، حال آنكه بازاریاب تك به تك در پی پیدا كردن محصولات بیشتر برای مشتریانش است. بازاریاب سنتی محصولاتش را مدیریت می‌كند و مدیرانش، مسئول میزان فروش فعلی محصولاتش هستند. در حالیكه بازاریاب تك به تك مشتریان را مدیریت می‌كند و مدیرانش مسئول پاسخگویی به رشد ارزش‌های مورد انتظار این مشتریان طی زمانی كه شركت فعالیت می‌كند می‌باشند.

    مباحث سازمانی نیز در این بین اهمیت دارند. بازاریابی سنتی می‌تواند با كمترین ارتباط با سایر واحدهای سازمانی و عملیات غیر بازاری انجام شود. استخدام مدیر بازاریابی برای اجرای فعالیتهای تبلیغاتی، پیشبردی و فروش تولیدات از طریق فروشگاههای خرده‌فروش یا سایر كانالهای توزیع در بازاریابی سنتی مطرح است.

    بازاریابی تك به تك در پی حمایت از مشتریان در طول زمان، مدیریت بر یكسری تعاملات با مشتریان و سنجش میزان خرید مشتری از محصولات گوناگون است با توجه به اینكه بازاریابی تك به تك دارای ماهیتی یكپارچه است لذا باید فرآیندهای درون سازمانی به گونه‌ای باشد كه امكان برخورد ویژه و انفرادی با تك تك مشتریان را به كلیه واحدها، بخش‌ها و عملیات سازمان بدهد. به همین دلیل است كه می‌گوییم برای داشتن بازاریابی تك به تك باید هر شركت تبدیل به یك مؤسسه تك به تك شود. فرآیند اجرای برنامه بازاریابی تك به تك دارای چهار مرحله زیر است:

    1. مشتری خود را بشناسید: شما نمی‌توانید با كسی كه نمی‌شناسید، ارتباط برقرار كنید. لذا شناخت فردی مشتریان حیاتی است. شناختی كه به شما اجازه می‌دهد مشتری را با جزئیات كامل در تمام مكان‌ها، در بین تمام رسانه‌ها و در هر بخشی شناسایی كنید. اگر شركتی نتواند حداقل مشخصه‌های مشتریان مهم را جمع‌آوری كند، نخواهد توانست برنامه‌های تك به تك را به اجر درآورد. به طور مثال برای یك خرده‌فروش لازم است برنامه‌ای تشویقی اجرا شود تا وی را وادار به خرید مستمر نماید. برای معاملات بین شركتی ضروری است، اسامی و سمت‌های مدیران مؤثر در تصمیم‌گیری خرید فراگرفته شوند.
    2. مشتریان خود را متمایز كنید: مشتریان از دو نظر تفاوت دارند. اول از نظر ارزش‌ آنها نزد فروشنده و دوم از نظر تفاوت در نیازهایشان. پس از شناسایی مشتریان ضروری است كه آنها را متمایز كنید. این تمایز به شما امكان می‌دهد تا انرژی خود را صرف مشتریان با ارزش‌تر كنید و رفتار سازمان خود را جهت جلب نظر و رفع نیازهای مشتریان خود بهتر صرف كنید. همانگونه كه مشخص است ما در اینجا از یك نظام ارزیابی مشتریان بر مبنای سوددهی آنها و شاخص رده‌بندی مشتریان صحبت می‌كنیم. اما این نكته نیز قابل ذكر است كه ما در اینجا مشتریان را بر مبنای نیازهای متفاوتشان گروه‌بندی كرده و بر مبنای همین تفاوتها نیز عمل می‌كنیم.

    كانو، دانشمند ژاپنی انواع نیازهای مشتری را به شرح زیر توصیف می‌نماید:

    1. نیازهای پایه كه اغلب ، مشتری آنها را اظهار نمی‌كند و توقع دارد كه آن‌ها حتماً وجود داشته باشند و تأثیری در ایجاد رضایت نداشته، ولی نبودن آن‌ها نارضایتی شدیدی ایجاد می‌كند. بودن واكسن در یك مركز بهداشتی درمانی یك نیاز پایه است.
    2. نیازهایی كه مشتری آن‌ها را اظهار می‌كند و تأمین آن‌ها نسبت مستقیم با درجه رضایت مشتری خواهد داشت. معطل نبودن در زمان ارائه خدمت نیازی است كه مشتری معمولاً اظهار می‌نماید.
    3. نیازهای خوشحال‌ كننده كه مشتری انتظار آن را نداشته، ولی در صورت شناسایی آن‌ها و دادن پاسخ مناسب برای آنها رضایت شدیدی در مشتری ایجاد می‌گردد. همراهی نمودن مشتری به اتاق مربوطه از نیازهای خوشحال كننده محسوب می‌گردد.

    كانو معتقد است كه نیازهای خوشحال كننده توسط مشتری اظهار نمی‌شود و برای تولید كننده شناخته شده نیست و گوش دادن به صدای مشتری باعث شناختن آن‌ها می‌گردد.

    1. با مشتریان خود تعامل داشته باشید: برای اجرای برنامه تك به تك، باید كارآیی و اثر بخشی هزینه‌های ارتباطات خود را با مشتریان بهبود بخشید. به عبارت دیگر نه تنها هزینه‌های ارتباطات خود را كاهش می‌دهید، بلكه از این طریق استفاده می‌كنید تا با تولید اطلاعات لازم روابط خود را با مشتری مستحكم‌تر و عمیق‌تر كنید.

    شما می‌توانید با ارائه خدمات و مشاوره‌ها مشتریان خود را هدایت و راهنمایی كنید. چهار مدل مشاوره كه پیشنهاد می‌شود به شرح ذیل است:

    مدل پزشك: در این مدل كه رویكرد متعارف و معمولی می‌باشد فرض می‌شود طرف مقابل نوعی بیماری دارد كه باید درمان شود. مشاور در این مدل سعی می‌نماید كه ماهیت بیماری را بفهمد و در جستجوی مغایرت‌ها از حالت نرمال باشد. در این مدل مشتری مانند بیماری رفتار می‌كند كه توانمند نیست و در مقابل مشاور می‌تواند به واسطه داشتن بعضی دانش‌های تخصصی، درست و غلط را به روشنی تشخیص داده و مشتری را به سوی روشنی سوق دهد.

    مدل كارآگاه: در این مدل فرض بر این است كه چیز اشتباهی وجود دارد و نیازمند این است كه افرادی این را پیدا كنند و بنابراین می‌توانند آن را تغییر داده و یا از بین ببرند. این مدل بر مبنای این رویكرد است كه نشانه‌هایی در ارتباط با "قانون‌شكنی" وجود دارد كه با یافتن آن، مشاور نظرات خود را در مورد جلوگیری از وقوع آنها اعلام می‌نماید و مسئله حل می‌شود. قوت این مدل در این است كه روش سیستماتیك را در جمع‌آوری داده‌ها پیگیری می‌نماید.

     

    فهرست مطالب :

    چكیده

    مقدمه

    رضایت مشتری چیست؟

    بازاریابی تك به تك چیست؟

    تمركز بر روی مشتری:

    نتیجه‌گیری

    دانلود تحقیق ضرورت بازاریابی تک به تک در کسب رضایت مشتری

    مهندس آذر
    يکشنبه 5 مرداد 1399 - 14:36
    بازدید : 200
    تحقیق سازماندهی و طراحی نیروی فروشی

    مقاله سازماندهی و طراحی نیروی فروشی تحقیق درمورد سازماندهی و طراحی نیروی فروشی تحقیق درباره سازماندهی و طراحی نیروی فروشی مربوط به دسته بندی علوم انسانی

    دانلود تحقیق سازماندهی و طراحی نیروی فروشی

    مقاله سازماندهی و طراحی نیروی فروشی
تحقیق درمورد سازماندهی و طراحی نیروی فروشی
تحقیق درباره سازماندهی و طراحی نیروی فروشی
مربوط به دسته بندی علوم انسانی
    دسته بندیمدیریت
    فرمت فایلdoc
    حجم فایل28 کیلو بایت
    تعداد صفحات فایل19

    توضیحات :

    تحقیق سازماندهی و طراحی نیروی فروشی در 19 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

     

    بخشی از متن :

    مدیر فروش بایستی توجه و تمركز خود را بصورت قابل ملاحظه ای روی نیروی فروش قرار دهد. مدلی كه برای سازماندهی یك نیروی فروش دچار تغییر و تحول و پیشرفت می شود، از یك مدل عمومی تبدیل به یك مدل خاص و ویژه می شود و از یك مدل استراتژیك به یك مدل تاكتیكی و از یك مدل در مقیاس بزرگ تبدیل به مدلی برای جزئیات سیستم می شود. چهارچوب و قالب تصمیم و اقدام اولیه این است كه چه كانالهایی می توانند برای جلب مشتری بیشتر مؤثر واقع شوند. و همین طور، آیا بهتر است از فروشندگان مستقیم خود و بدون واسطه استفاده كنید یا در برخی موارد فروش از سازماندهی غیر مستقیم و فروشندگان غیر مستقیم استفاده كنید؟ آیا شما تركیبی از توزیع كنندگان، سازمانهای مرتبط با فروش و شركتهای بازاریابی و همین طور اقتصاددانان و متخصصین امور اقتصادی و كانالهای تلویزیونی مربوط به فروش كالا و توزیع كنندگان (با تجربه و ماهر) را به كار خواهید گرفت؟ اولین انتخاب شما فراهم كردن و ایجاد تركیبی از كانالهای فروش می باشد، دومین تصمیم مربوط به این است كه چگونه این كانالها را بوسیله خط تولید، مشتری اصلی و عمده و یا بخش فروش بهم مرتبط كنید. ما این موارد را تحت عنوان طراحی (و ایجاد ساختار) نیروی فروش می نامیم. حركت از عمومیت بیشتر به سمت موارد خاص بایستی در مرحله بعد، به این موضوع اختصاص یابد كه چه تعداد فروشنده مورد نیاز است و همین طور تعیین محدوده و چهارچوب كاری برای آنها است. ما این بحث را به نام به كارگیری (نیروی كار) و تعیین ابعاد فعالیت می نامیم.

    در جدیدترین اقدامات تاكتیكی، یك مدیر فروش بایستی به فروشندگان در مدیریت زمان و محدودة كاری كمك كند. چطور یك فروشنده در بهترین وضعیت از نظر زمانبندی قرار گرفته و محدودة كاری خود را در مورد مشتریان جدید و بقیه مشتریان مدیریت كند؟ چه تغییراتی بایستی برای مشتریان دارای اعتبار كمتر صورت بگیرد؟ چگونه یك فروشنده می تواند بهترین كارآیی و بازده را داشته باشد؟ انتخاب كانال، معماری و تعیین ساختار، به كارگیری (نیروهای كار) و مدیریت چهارچوب و قلمرو كاری می تواند بر درآمدها و هزینه ها تأثیر عمده ای داشته باشد. مقایسه تغییرات سریع در قرن بیستم تحول و دگرگونی قابل توجهی را نشان می دهد. محصولات، مشتریان، رقبا، تكنولوژی، بازارهای خرید و فروش، كارمند و تغییر استراتژی باعث می شوند كه در زمینه فعالیت انتخاب مناسبی انجام دهید. براساس آنچه در این كتاب بیان شده است، تجارت یك فرآیند دینامیك، پویا و مرتباً در حال تغییر و تحول می باشد، آینده هدف را دچار تغییر می كند. اگر شما می خواهید فعالیتی را آغاز كنید، بایستی بدانید چه كانال مناسبی می تواند، شما را به هدف برساند؟ بسیاری از مدیران مصمم بوده و مسیر كاری خود را ادامه می دهند و همین طور ساختار بكارگیری نیروی كار یا تبادل و تعامل صنعتی را اصلاح می كنند و براساس نتایج حاصله، فعالیت خود را ادامه می دهند.

    به نتایج و عقاید و نظریات بر جای مانده از گذشته دقت كنید. جذب كارمندان مناسب، به كارگیری آنها، انتخاب مسیر فعالیت، مدیریت و اداره محدوده و چهارچوب كاری این شانس را برای شما ایجاد می كند كه در تجارت فرد موفقی باشید. موضوع چگونگی پرداخت دستمزد، آموزش، جبران ضرر و زیان فروشنده، مسیرهای فروش نامناسب و غیر كارآمد، نمی توانند برای رسیدن به حداكثر میزان تولید، مشكل و مانعی ایجاد كنند.

    «نقطه برابری دخل و خرج فروشنده و محدوده و مرز مالیات»

    در فصلهای قبلی، در مورد اهمیت استراتژیك كاهش چرخه فروش و جستجو برای خرید، كاهش چرخه آموزشی و سرعت بیشتر برای به كارگیری فروشنده از 0 تا حداكثر میزان مورد نیاز برای بیشترین میزان تولید و همین طور حداقل مالیات، بحث شده است. رسیدن به این اهداف استراتژیك نیازمند ایجاد مدلهایی برای محاسبه محدوده درآمد، می باشد. در فصل قبل در مورد درآمد یكساله ناشی از به كارگیری یك فروشنده، بحث كردیم. این مطالب، درآمدهای حداقل این فرد را ارائه داده و تا بتوان به نقطه برابری دخل و فرج، رسید. با كم كردن این هزینه ها از درآمدهای یكساله، میزان حداقل درآمد برحسب دلار بدست می آید. نقطه برابری دخل و خرج یك فروشنده به نحوه كاركرد او در شرایط كاری جدید و در محدودة جدید بستگی دارد.

    بعنوان یك شركت تجارت الكترونیكی، B2B برای پرداخت دستمزد به فروشندگان جدید خود در Louisiana ، تگزاس و Oklahoma ، روشی را به كار گرفته است. با استفاده از مطالب بیان شده در فصل قبلی هزینه هایی وجود دارند كه بطور مستقیم به فروشنده / محدودة كاری، مربوط می شوند. فرض كنید كل این مبلغ 150/000 دلار باشد. و فرض كنید محدودة درآمد كل، پس از تعیین هزینه های ساخت و تولید و پس از تعیین هزینه سرویس و خدمات، تعیین شود.

    نقطه برابری دخل و خرج برای فروشندگان جدید، 300,000 دلار است كه نهایتاً یك محدودة 150/000 دلاری را با در نظر گرفتن 50 درصد، درآمد كالای فروخته شده، ایجاد می كند. هزینه های فروش، تجارت و نظارت و بررسی بدلیل وجود این فروشندگان جدید، ثابت شده و دچار تغییر و تحول نمی شوند. از طرفی دیگر، نقطه برابری دخل و خرج می تواند برای یك فروشنده افزایش یابد. فرض كنید، فروشندگان جدیدی را در مسیر قرار داده ایم كه درآمد آنها 150/000 دلار است و درآمد كالای فروخته شده همان مقدار 50 درصد باقی بماند. اما محدودة موجود با توجه به جذب بهتر مشتری و افزایش میزان فروش، تغییر كند و هزینه های نظارتی و هزینه های مربوط به بخش فروش در محدودة 30 درصد قرار بگیرد. بنابراین شركت حداقل نیاز به 20 درصد سود دارد. تا در محدودة تعیین شده، قرار بگیرد. نقطه برابری دخل و خرج برای تمام فروشندگان در یك محدودة 750/000 دلاری قرار می گیرد، كه در نهایت منتهی به سود 150/000 دلاری برای شركت می شود. ما آنچه را كه بایستی ببینیم مدیریت می كنیم. دانستن نقطه برابری دخل و خرج به شما در تصمیم گیریها كمك می كند. دانستن و آگاهی از محدودة فعالیت هر فروشنده به شما در انجام تغییرات كمك می كند. بعنوان مثال مدیر یك شركت داروسازی، 7 فروشنده در اختیار دارد كه گزارشات فروش خود را به او اعلام می كنند. برای هر یك از این فروشندگان، مدیر شركت براساس نوع و میزان فعالیت آنها قلمرو و محدودة كاری را تعیین می كند. تعیین درآمدها پس از در نظر گرفتن میزان كاهش قیمتها، بصورت زیر انجام می شود:

    • پاداش و دستمزد مستقیم كل فروشندگان
    • درآمدهای جانبی
    • هزینه های دفتر، برقراری ارتباط، پذیرایی و ضرر و زیان تجارت
    • هزینه نمونه هایی كه بین فیزیكدانان بخش شده اند.
    • هزینه جلسات آموزشی بمنظور ارائه سرویس و خدمات
    • تبلیغ محلی و محدود، هزینه های تجارت و … .
    • نتیجه بدست آمده در مورد محدوده و ناحیه توزیع بین فروشندگان برحسب دلار بصورت زیر است:
    • هزینه های ساخت و تولید برای انتقال محصول به محل مورد نظر برای فروش.

    در نهایت هزینه توزیع برحسب دلار بدست می آید.

    مدیر فروش این شركت درآمدها را برای هر خط تولید مقایسه كرده و محدودة كاری برای فروشندگان از لحاظ میزان فروش آنها برحسب دلار، را تعیین می كند. یك بار در سال نتایج بدست آمده از فروش، بین فروشندگان به اشتراك گذاشته می شود تا بتوان نحوه فروش مناسب را با توجه به حداكثر میزان فروش (در آن بازه زمانی) بدست آورد. در این اقدام درآمد بیشتر بر حسب دلار، مدنظر می باشد. براساس این تغییرات، مدیر فروش محدوده های كاری و مرزهای فعالیت افراد را تعیین كرده و تعداد فروشندگان را افزایش داده و حقوق و دستمزد كارمندان را تغییر می دهد تفاوت و اختلاف بین محدودة فعالیت افراد و همین طور پیشرفت و توسعه این محدوده برای فروشندگان تعیین كننده محدودة (تغییرات) قیمت اجناس و هزینه های ساخت و تولید می باشد. فروشنده می تواند روی این محدودة كاری و فعالیت مرتبط با آن بوسیله نحوه قیمت گذاری بر اجناس تأثیر بگذارد. بدست آمدن نتایج ضعیف در این حوزه می تواند ناشی از نظارت و مدیریت و هدایت ضعیف یا نادرست باشد. كه می تواند ناشی از ضعف در اطلاع رسانی به مشتری و مهارتهای مربوط به قیمت گذاری و فروش باشد. چنانكه در فصل قبل اشاره شد، حقوق می تواند بطور ناچیزی از تغییرات قیمت دلار تأثیر بپذیرد. اكثر شركتها، اطلاعات لازم برای تحلیل میزان سود سهام را جمع آوری می كنند و مورد بررسی قرار می دهند. مدیر فروش بایستی بداند از چه ساختار و تركیبی برای بدست آوردن نتایج بهتر و كنترل نحوه فعالیت برای تغییر نوع كار برحسب خواسته اش استفاده كند. ممكن است تغییرات زیادی در ساختارها و تركیبهای ارائه شده ایجاد شود. مدیران فروش مفید و كارآمد تنها از یكی از ساختارها (بهترین ساختار) استفاده می كنند.

    «انتخاب كانال (مسیر)»

    انتخاب كانالهای مناسب برای توزیع كالا به نوع فروش و روش به كار گرفته شده در آن بوسیله نیروی فروش (فروشندگان) دارد، نوع (و طبقه اجتماعی) مشتریان، روشهای كاربردی، عملی و كارآمد و نوع محصول یا سرویس و خدمات مربوط كالا، همگی عوامل تأثیر گذار در این زمینه هستند. بررسی و بازبینی هر ساله برای مشاهده تغییرات و یا برای انجام تغییرات در بخشهایی كه لازم بنظر می رسد می تواند یكی از عوامل تعیین كننده در انتخاب كانال (مسیر) فروش كالا برای شما باشد. انواع معین و شناخته شده ای از روشهای مربوط به فروش كالا وجود دارد كه شركتها از آنها استفاده می كنند كه برخی بر پایه فروش مستقیم كالا به مشتریان و برخی دیگر بر پایه استفاده از شركتهای فعال در زمینه بازاریابی و جلب مشتری استوار هستند. معمولاً از چرخه های بلند مدت برای فروش كالا بطور مستقیم به مشتری استفاده می شود. بهترین و تأثیرگذارترین روش در این زمینه، به كارگیری نیروی فروش توسط شركت (و ارائه آموزشها و اطلاعات كامل و لازم) برای فروش كالا بطور مستقیم به مشتری می باشد. گروه فروش و همكاری مرتبط با فروش و نحوه فعالیت آنها و ارتباط با یكدیگر بصورت یك مدل مستقیم در شركت طراحی و تعیین می شود. از طرفی دیگر، ارتباط بخش فروش با مشتریان دارای مراجعه مجدد، خریدهای مكرر كه بصورت اصلاح شده صورت می گیرد، نمایش و در معرض دید قرار دادن، كالا و اجناس، می توانند بوسیله افراد به كار گرفته شده و شركت كننده در مسیر فروش مورد استفاده قرار بگیرند. اكثر مدیران فروش بوسیله اعلام درخواست مشاركت، از سازمانهای فعال در بخش بازاریابی و فروش بصورت تركیبی استفاده می كنند. بعنوان مثال در برخی مناطق و برخی مواقع ممكن است معرفی محصول بوسیله ارسال معرفی نامه محصول برای یك شركت یا اطلاع از طریق وب سایت مفید و سودمند بوده و نتیجه دلخواه را بدنبال داشته باشد. به هر حال پس از شناسایی روش بهتر توسط مدیر فروش با در نظر گرفتن استعداد و توانمندی لازم، مدیر فروش با شركتهای واجد شرایط كه فعالیت اصلی آنها بازاریابی و فروش كالا می باشد، وارد مذاكره می شود.

    و...

     

    فهرست مطالب :

    «سازماندهی و طراحی نیروی فروشی»

    «نقطه برابری دخل و خرج فروشنده و محدوده و مرز مالیات»

    «انتخاب كانال (مسیر)»

    «معماری و تعیین ساختار نیروی فروش»

    دانلود تحقیق سازماندهی و طراحی نیروی فروشی

    مهندس آذر
    يکشنبه 5 مرداد 1399 - 14:36
    بازدید : 193
    تحقیق در مورد تعریف و معیارهای نظریه علمی

    تحقیق در مورد تعریف و معیارهای نظریه علمی

    دانلود تحقیق در مورد تعریف و معیارهای نظریه علمی

    تحقیق در مورد تعریف و معیارهای نظریه علمی
فایل ورد تحقیق در مورد تعریف و معیارهای نظریه علمی
دانلود پروژه مدیریت
تحقیق تعریف معیارهای نظریه علمی
    دسته بندیعلوم انسانی
    فرمت فایلdoc
    حجم فایل77 کیلو بایت
    تعداد صفحات فایل44

    توضیحات :

    تحقیق در مورد تعریف و معیارهای نظریه علمی در 44 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

     

    بخشی از متن :

    تعریف و معیارهای نظریه علمی

    تعریف، به معنای مورد نظر منطقیون، با دشواری‏های بسیاری روبرو است. همانطور كه ویتگنشتاین مطرح ساخته است، ارایه یك تعریف دقیق ممكن نیست و معنای یك واژه تنها از طریق كاربرد آن در یك چارچوب بیان می‏شود، اما به هر حال مطابق رسم همیشه قبل از آغاز هر مبحثی تعریفی از آن ارائه می دهند تا دیدی عمومی نسبت به آن ایجاد شود و برای انجام این كار، توضیحاتی چند در ارتباط با موضوع، روش، هدف، و مسایلی كه در آن علم مورد بررسی قرار می‏گیرد، ارایه می‏شود.

    در ارتباط با نظریه و نظریه پردازی که مطمح بحث حاضر است، کماکان با چنین وضعیتی روبرو هستیم. اما به نظر می رسد از آنجا که در اینجا خود رسیدن به تعریف موضوع بحث است، لازم می آید که ابتدا لوازم ارائه تعریف از نظریه و مباحث مقدماتی آن طرح گردد و در نهایت بر اساس جمع بندی های ارائه شده، تعریف مورد نظر بر مبنای استنتاج از این مباحث استخراج شود- کماآنکه مطابق ادعا، فرایند خود نظریه پردازی نیز چنین است.

    در این راستا پیش از هر چیز باید بستر کلی عرصه ای که نظریه پردازی در چارچوب آن قرار است رخ دهد تبیین گردد و آن همانا علم و روش علمی است. از این رو بایسته است پیش از هرچیز گفته شود روش علمی چیست.

    علم یا معرفت چیست :

    «فیلسوفان، معرفت را «باور صادق موجه» (true jjustified belief) تعریف می‌كنند . از آنجا که این تعریف شامل سه جزء است به تعریف (تحلیلِ) سه جزئی معرفت (tripartite definition analysis) مشهور است. تعریف سه جزئی اولین بار به وسیلة افلاطون مطرح شد. افلاطون گفت‌وگوی سقراط و تئوتتوس را چنین نقل می‌كند:

    «سقراط: اگر پندارِ درست [= باور صادق] شناسایی [= معرفت] باشد، ممكن نیست كه بهترین داوران در مورد واقعه‌ای پندارِ درست [= باورِ صادق] پیدا كند بی‌آنكه شناسایی [= معرفت] به‌دست آورد، پس معلوم می‌شود شناسایی [= معرفت] غیر از پندارِ درست [= باورِ صادق] است.

    تئوتتوس: اكنون به یادم آمد كه در این باره از كسی نكته‌ای شنیده‌ام. آن كس می‌گفت: شناسایی [معرفت] پنداری درست [باوری صادق] است كه بتوان توضیحی [توجیهی] دربارة آن داد. و آنچه با تعریف و توضیح [توجیه] همراه نباشد شناسایی [معرفت] نیست.» (1: ص 1452).

    در توضیح این تعریف باید گفت:

    فاعل شناسای (S) به گزارة (P) وقتی معرفت دارد که:

    1ـ S به P باور داشته باشدBSP) 2ـ P صادق باشد (P)

    3ـ باور S به P موجّه باشد (JSP).

    نمی‌توان مدعی معرفت به گزاره‌ای بود و به آن باور یا عقیده نداشت: فهم عرفی (common sense) ادّعای معرفت به یک گزاره و باور نداشتن آن‌را متناقض می‌یابد و نیز وقتی می‌توان مدّعی معرفت به یک گزاره بود که آن گزاره صادق باشد: باور کاذب، معرفت نیست. از سوی دیگر باور صادق به تنهایی معرفت نیست. باور صادق وقتی معرفت است که موجّه یعنی مدلَّل (دارای دلیل) باشد: فهم عرفی باور صادق بدون دلیل را معرفت نمی‌داند، به بیان دیگر: حدس صائب معرفت نیست. مثلاً اگر به سبب کوتاهی خطوط كف دست کسی پیش‌بینی کنیم که عمر او کوتاه است و اتفاقاً کوتاه هم باشد، این باور اگر چه صادق است، معرفت نیست زیرا ربطی منطقی میان خطوط دست و طول عمر وجود ندارد، از این‌رو، این باور موجّه (مدلَّل) نیست. اما اگر به جای خطوط کف دست، به بیماری کشنده‌ای استناد کنیم که او به آن مبتلاست، آنگاه می‌توان گفت باور ما موجّه است و به کوتاهی عمر او معرفت داریم.» (عبدالرسول كشفی، «فروكاهش (تحویل) نظریة معرفت‌شناختی مبناگروی به تلائم»، مجله علمی پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، شماره 39، زمستان 1383، صص 131- 148)

    روش علمی:

    روش علمی، فرایندی است که طی آن دانشمندان، به طور جمعی یا طی زمان تلاش می کنند یک معرفی واقعی (قابل اعتماد، سازگار، منطقی، و غیر دلبخواهی) از جهان ارائه دهند.

    با توجه به تأثیرگذاری باورهای شخصی و فرهنگی بر ادراکات و تفاسیر ما از پدیده های طبیعی، محققان تلاش می کنند با استفاده از رویه های استاندارد تأثیر این مسائل را بر تلاششان برای دستیابی به نظریه و ایجاد آن به حداقل برسانند. چنانکه یکی از دانشمندان مشهور گفته است: «افراد زیرک، می توانند همچون وکلای زیرک برای دیدگاههای غلط توجیهات بسیار خوب و زیبا ارائه دهند.» بنابر این روش علمی تلاش می کند تأثیر گرایشات یا پیش قضاوتهای تجربه گر را به هنگام سنجش فرضیه ها به حداقل برساند.

    مراحل چهارگانه روش علمی:

    1- مشاهده و تبیین یک یا چند پدیده؛

    2- ارائه یک فرضیه برای تبیین پدیده(در فیزیک فرضیه ها اغلب شکل یک مکانیسم علی یا یک رابطه ریاضی به خود می گیرند)؛

    3- استفاده از یک یا چند فرضیه برای پیشگویی در خصوص وجود پدیده ای دیگر یا به منظور پیشگویی کمی نتایج مشاهدات جدید؛

    4- به عمل آوردن آزمایشات یا سنجش های تجربی از پیشگویی ها به واسطه چند آزمایش مستقل که به گونه ای مناسب اجرا شوند.

    اگر آزمایشات فرضیه را تأیید کنند، آن فرضیه ممکن است یک نظریه یا قانون طبیعی تلقی شود- که بیشتر با مفاهیمی از قبیل فرضیه، مدل، نظریه و قانون همراه می شود. اگر آزمایشگر از عهده فرضیه برنیامد، آن فرضیه باید رد شده تلقی گردد یا تغییر و اصلاح بپذیرد.

    آنچه در توصیف روش علمی ارائه شده مهم و کلیدی است، قدرت پیشگویی فرضیه یا نظریه است؛ یعنی باید بتواند فضایی بیش از آنچه توسط ما در فرضیه گنجانده شده، را در اختیار بگذارد.(barrow, Theories of everything, 1991 )

    در علم گفته می شود که نظریه ها هیچگاه به اثبات نمی رسند بلکه آنها صرفا ابطال می شوند یا عدم امکان اثبات آنها معلوم می گردد؛ چراکه همیشه این امکان وجود دارد که یک مشاهده یا یک آزمایش جدید با نظریه ای که مدتهای طولانی در عرصه حضور داشته، تعارض و ناهمخوانی داشته باشد.(Introduction to the Scientific Method, in: ibid)

    ارزیابی فرضیه :

    چنانکه گفته شد، آزمایشات تجربی ممکن است به تأیید فرضیه و یا رد آن بینجامد. روش علمی نیازمند این است که اگر پیشگویی های آن آشکارا و مکرر در آزمایشات تجربی ناسازگار از آب درآمد، فرضیه ارائه شده رد یا تغییر داده شود؛ به علاوه زیبا یا ظریف و خوش سلیقه بودن در نظریه هیچ اهمیتی ندارد، بلکه مهم آن است که اگر باید اعتقاد داشته باشیم تبیین ارائه شده، یک تبیین معتبر از طبیعت و جهان است، پیشگویی های نظریه باید با نتایج آزمایشها همخوانی داشته باشد.

    در تمامی علوم، «آزمایش یا سنجش در صدر امور قرار دارد» و تأیید تجربی پیشگویی های فرضیه کاملا ضروری است. آزمایشات یا سنجش ها ممکن است نظریه را (به عنوان مثال با مشاهده یک جزء یا ذره جدید) مستقیما آزمایش کنند یا ممکن است نتایج به دست آمده از نظریه را با توجه به استفاده آن از ریاضیات و منطق، با همین مؤلفه ها(یعنی با استفاده از ریاضیات و منطق) مورد سنجش قرار دهند. لازم به ذکر است که ضرورت آزمایش یا سنجش نظریه درواقع تلویحا به معنای ضرورت قابلیت آزمایش یا سنجش داشتن نظریه است؛ چون نظریه هایی که غیرقابل آزمایش یا سنجش هستند، نمی توانند «نظریه علمی» (scientific theory) تلقی شوند. قابلیت آزمایش یا سنجش داشتن نیز به نوبه خود، قابلیت ابطال پذیری نظریه را می رساند.

    اگر معلوم شود پیشگویی های یک نظریه پرسابقه با آزمایشات جدید ناهمخوانی دارند و یا سنجش ها تکرار نتایج آن را تأیید نمی کنند، ممکن است نظریه از مقام تبیین کننده واقعیت کنار گذاشته شود اما همچنان در یک اندازه محدود از پارامترهای قابل اندازه گیری برخوردار بوده، همچنان به کارایی خود- ولو در یک سطح محدود – ادامه دهد. به عنوان مثال نظریه مکانیک قدیم نیوتن(اصول نیوتن) با نظریه نسبیت انشتین جایگزین شد اما هنوز قوانین نیوتن در سطحی که سرعت اجسام از سرعت نور پایین تر باشد، جواب می دهد و چنانکه می دانیم این حوزه اجسام، سطح عمده ای از حوزه تجارب و فعالیتهای انسانی را پوشش می دهد و درواقع نشان از کارایی قابل توجه نظریه پس از ناهمخوانی آن با برخی مشاهدات جدید دارد. با این همه نظریه نسبیت از یک بعد دیگر چون قابلیت آن را دارد که حتی در سطح ذرات ریز و سرعت های پایین نیز جوابگو باشد، معتقدیم که علیرغم جوابدهی نظریه نیوتن، نظریه نسبیت در این سطح نیز بهتر از مکانیک کلاسیک جوابگو است و این نشان از عام بودن نظریه و گستره حوزه عمومیت و شمول آن دارد.

    علاوه بر این، نظریه ها باید قابلیت تغییر، اصلاح و تکمیل داشته باشند. نظریه خورشید محور در تبیین گردش سیارات منظومه شمسی جای خود را به نظریه کوپرنیک داد که زمین را در مرکز می نشاند اما همین نظریه که قائل به حرکت دایره ای سیارات بود، بعدا با نظریه حرکت بیضوی اصلاح شد و همگی اینها نهایتا در نظریه نیوتن قابلیت توجیه یافتند و حرکت دیگر سیارات خارج از منظومه شمسی نیز توجیه گردید.

    در آزمایشات، در مجموع دو نوع خطا مشاهده می شود: خطای نوع اول به ابزار اندازه گیری بازمی گردد و چون می تواند مقیاس ها را به طور یکسان در جهت زیاد یا کم، غلط نشان دهد، به آن خطای رندمی گفته می شود اما خطای نوع دوم که مربوط به آزمایشگر است، خطای سیستمی نامیده میشود. در خطای نوع اول حقیقت بیرونی وجود دارد اما فاعل شناسا در اندازه گیری آن اشتباه می کند اما در خطای نوع دوم در جهان بیرون ما با حقیقتی که ادعا شده، مواجه نیستیم اما فاعل شناسا یا آزمایشگر سعی می کند آن را حقیقی جلوه دهد و خطا از مشاهده گر است. از این رو لازم است در هر آزمایشی و نظریه ای که نتایج را به صورت آماری ارائه می دهد، درصد خطا تخمین زده شود؛ وگرنه نظریه مبتنی بر آن آمار ارزشی نخواهد داشت(در موارد توصیفی، مؤلفه های کیفی به آمار تبدیل می شوند). تطبیق میان تجربه و نظریه از رهگذر احتساب خطاهای آزمایشی امکان پذیر است. دانشمندان می پرسند چه میزان از خطاها و انحرافات استاندارد حاصل نتایج پیشگویی نظری هستند؟ به عبارتی آیا تمام منابع خطاهای سیستماتیک به گونه ای مناسب اندازه گیری شده اند؟

    اشتباهات رایج در به کارگیری روش علمی :

    1- فراموش کردن یا صرف نظر کردن از آزمایش یک فرضیه به خاطر توجیه کلی یا منطقی داشتن آن فرضیه در ذهن آزمایشگر؛

    2- کنارگذاشتن داده هایی که از فرضیه حمایت نمی کنند؛

    3- ناتوانی در برآورد دقیق خطاهای سیستماتیک(و تمامی خطاها)؛

    4- در جاهایی که دانشمندان زیادی کار می کنند و این دانشمندان با یکدیگر مراوده و ارتباط علمی دارند، انتظار می رود که تنوع گرایشات باعث رفع امکان دخالت یک جهت گیری فردی در نتایج آزمایشات شود اما بعد از مدتی حدود چند سال یک نوع یکسانی در نگرش آنان ایجاد می شود که مجددا جا را برای خطای سیستماتیک باز می گذارد.

    تعاریف :

    فرضیه: فرضیه بیان محدودی است که در وضعیت های خاص، علت و معلول را در مشاهده روابط میان پدیده ها اظهار می دارد. فرضیه اغلب حالت دانش ما، قبل از زمانی است که به آزمایش تجربی گذاشته شود و احتمالا قبل از آنکه به پیشگویی یک پدیده بینجامد.

    مدل: کلمه مدل زمانی به کار می رود که می دانیم فرضیه ما از یک اعتبار حداقلی برخوردار است. مدل بوهلر: وی بر اساس حرکت و مدار سیارات منظومه شمسی مدلی برای حرکت اتمها ارائه داد، قبل از آنکه انواع اتمهای الکترون و پروتون و نحوه حرکت آنها معلوم گردد و بر این اساس ساده شده از فرضیه، توانست انرژی را تبیین کند.

    نظریه: یک نظریه یا قانون علمی، نماینده یک یا گروهی از فرضیه های مرتبط است که از طریق آزمایشات و سنجش ها تأیید شده اند. نظریه ها به راحتی کنار گذاشته نمی شوند بلکه هرگاه به نظر رسد که مشاهدات جدیدی رخ داده اند که در قالب نظریه موجود نمی گنجند، دانشمندان نظریه موجود را مورد سؤال و بازسنجی بر اساس این مشاهدات قرار می دهند و تلاش می کنند آن را با تغییراتی اصلاح کنند.

    در افواه عمومی تلقی ای از نظریه وجود دارد که نسبت به آن نوعی سهل گیری را به نمایش می گذارد؛ چنانکه گفته می شود«این که فقط یک نظریه است»؛ اما دانشمندان برای نظریه اعتبار واقع نمایی در ارتباط با وقایع و حقایق جهانی قائلند و هیچ کس به خاطر آنکه نظریه جاذبه صرفا یک نظریه است، پای خود را از لبه یک ساختمان بلند بیرون نمی گذارد.

    تغییراتی که در اندیشه و نظریه های علمی رخ می دهند، دید و نگرش ما به جهان را منقلب می سازند(Kuhn, Thomas. The Structure of Scientific Revolutions, Univ. of Chicago Press, 1962).

    و نیروی اصلی برای این تغییر، همانا روش علمی و تأکید آن بر آزمایش و تجربه است.روش علمی شدیدا با خود علم تنیده است. از این رو علم فرایندی از پژوهش بشری است که حوزه دانش جدید را به سطوح زیادی تسری می دهد. با اینکه روش علمی ساده و به لحاظ توصیف دارای وجه منطقی است، اما می توان گفت هیچ سؤالی دشوارتر از این نیست که دانایی چگونه رخ می دهد. آنچه تاکنون در این راستا دستگیر بشر شده، این است که می تواند بنا به ضرورت آزمایش تجربی در روش علمی، با بهره گیری از این روش، تبیین علمی پدیده ها را از تبیین های دیگر جدا کند. در این راستا دانشمندان توانسته اند به روشها و پیشرفتهایی دست یابند تا امکان دخالت جهت گیری های فردی و جمعی را در این آزمایشات و یافته های علمی کاهش دهند. (Introduction to the Scientific Method, in: ibid)

    ویژگیهای یک نظریه علمی:

    و....

     

    فهرست مطالب :

    تعریف و معیارهای نظریه علمی

    علم یا معرفت چیست :

    روش علمی:

    مراحل چهارگانه روش علمی:

    ارزیابی فرضیه :

    اشتباهات رایج در به کارگیری روش علمی :

    تعاریف :

    ویژگیهای یک نظریه علمی:

    معیارهای منطقی:

    معیارهای تجربی:

    معیارهای اجتماعی:

    معیارهای تاریخی:

     

    جمع بندی:

    نظریه در علوم انسانی:

    یاددهی و یادگیری علوم تجربی

    سیر تحول برنامه‌درسی علوم تجربی در جهان

    معرفت تجربی از دیدگاه ابن سینا

    فلسفه اسلامی (رویکردها و کارکردها)

    توصیه های آموزشی درس علوم تجربی

    چگونه آموزش علوم می­تواند ، نقشی پویا و سازنده ایفا کند؟

    علوم تجربی نقطه ی آغاز تحول در برنامه ی درسی ایران

    پی‌نوشتها

    منابع:

    دانلود تحقیق در مورد تعریف و معیارهای نظریه علمی

    مهندس آذر
    يکشنبه 5 مرداد 1399 - 14:36
    بازدید : 188
    تحقیق در مورد سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی)

    مقاله درمورد سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی) پروژه دانشجویی سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی) در مورد سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی) تحقیق درباره سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی) مقاله دانشجویی سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی) سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی) ‌نامهپروپوزال در مورد سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی) گزارش سمینار در مورد سر

    دانلود تحقیق در مورد سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی)

    مقاله درمورد سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی)
پروژه دانشجویی سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی) در مورد سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی)
تحقیق درباره سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی)
مقاله دانشجویی سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی)
سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی)
‌نامه پروپوزال در مورد سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی)
    دسته بندیمعماری
    فرمت فایلdoc
    حجم فایل120 کیلو بایت
    تعداد صفحات فایل177

    توضیحات :

    تحقیق در مورد سرای دوستی (مركز كودكان خیابانی) در 177 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

     

    بخشی از متن :

    فصل 1

    ویژگیهای جغرافیایی و اقلیمی منطقه

     

    محل مورد نظر برای طراحی، در منطقه 15، شهرداری تهران واقع می‌باشد. مطالعه ویژگیهای اقلیمی پروژه حاضر، بر اساس آمار 15 ساله (1344-1359 هـ .ش) ثبت شده در ایستگاه كلیماتیك مستقر در نمایشگاه بین‌المللی تهران انجام می‌یابد. ایستگاه نمایشگاه بین‌المللی در ارتفاع 1541 متری با عرض جغرافیایی 57 35 شمالی و طول جغرافیایی 25 51 قرار گرفته است.

    در ابتدا توضیحاتی كلی در مورد موقعیت جغرافیایی شهر تهران آورده شده و سپس به تفصیل ویژگیهای اقلیمی منطقه مورد نظر بررسی شده است.

    هدف از این مطالعات دستیابی به اطلاعاتی است كه از طریق آن، می‌توان معماری بناهای مورد نظر را تا حد امكان با شرایط و مقتضیات اقلیمی انطباق داد و شرایط زندگی و یا بهره‌گیری از فضاهای مجموعه را با وضعیت آب و هوایی محیط تنظیم نمود.

    1-1- خلاصه روند دویست ساله توسعه و گسترش شهر تهران

    شهر تهران از حدود دویست سال پیش كه پایتخت اعلام شد تا به امروز تحولات بسیاری را از سر گذرانیده است و طی ادوار مختلف توسعه، به كلان شهر كنونی تبدیل شده است. شهر تهران عمدتاً در سه مقطع گسترش یافته است؛ اول در زمان صفویه و قاجاریه، دوم در زمان پهلوی اول و سوم در زمان پهلوی دوم. حركت طبیعی گسترش شهر تهران طی دوران صفویه و قاجاریه و به حكومت رسیدن رضاشاه، دچار تحولات جدیدی شد. وسعت شهر تهران طی دوران كوتاه حكومت وی به سرعت افزایش یافت و از حدود 24 كیلومتر مربع در سال 1301 هـ . ش به حدود 45 كیلومتر مربع در سال 1320 هـ .ش رسید. یعنی مساحت شهر در ظرف كمتر از 20 سال، تقریباً دو برابر شد. هسته مركزی شهر نیز با توجه به جاذبه شمال شهر و شمیرانات به طرف آن كشیده می‌شود، به طوریكه امروزه مركز تهران از بازار به خیابان انقلاب تغییر مكان داده است، یعنی 4 كیلومتر حركت كرده است. در نقشه‌های گسترش شهر تهران در دوره‌های مختلف، این تغییرات به وضوح دیده می‌شود. جمعیت شهر تهران در طی سالهای 1166 هـ . ش تا 1365 هـ . ش از بیست هزار نفر به 6 میلیون نفر رسید. یعنی 300 برابر و وسعت شهر از 2/7 كیلومتر مربع به 620 كیلومتر مربع رسید یعنی وسعت شهر 76 برابر شد. (1)

    1-1-1- تاریخچه هسته تاریخی شهر تهران و مراحل توسعه فیزیكی شهر تهران

    نام تهران برای نخستین بار در یكی از نوشته‌های تئودوسیوس یونانی در حدود اواخر سده پیش از میلاد به عنوان یكی از اراضی ذكر گردیده و قدیمی‌ترین سند فارسی رد مورد تهران حاكی از آن است كه روستای تهران قبل از سده سوم هجری قمری وجود داشته است پس از حمله مغول و جنگهای داخل شهر ری رو به ویرانی گذاشت (599 هجری قمری) و تهران رو به گسترش نهاد و سیمای شهر را به خود گرفت. ترقی و رشد شهر نشینی در تهران از دوره صفویه آغاز شد و در زمان شاه طهماسب صفوی در تهران بناهای تازه و كاروانسراها و برج‌ها و باروهای مستحكم بنا گردید.

    تهران 4 دروازه به نامهای دروازه شمیران دولاب شاه عبدالعظیم و قزوین فضای كالبدی به وسعت 4 كیلومتر مربع را حدوداً تحت حصار طهماسبی قرار داشت.

    محلات عودلاجان، بازار، سنگلچ، چال میدان و ارگ سلطنتی از بخشهای قدیمی شهر به شمار می‌آیند در آن زمان تمام اراضی تهران تا شهر روی و نواحی غربی و شرقی از مزارع پوشیده بود.

    در اوایل دوره قاجاریه دو دروازه دیگر به نامهای دروازه دولت و عمدیه در این محدوده حصار ایجاد شد در سال 1200 هـ . ق آقا محمدخان قاجار در تهران به تخت نشست و تهران رسماً پایتخت كشور شد. و تحولات زیادی را موجب گردید. تشكیل سلطنت پهلوی سیمای شهر تهران را بار دیگر دچار تحولات زیادی كرد و افزایش جمعیت و به تبع آن ازدیاد وسائط نقلیه شهری باعث گسترش بی وقفه ساخت و ساز در اطراف تهران شد تا جائیكه تمامی 77 آبادی واقع در پهنه اطراف تهران زیر پوشش شهر تهران قرار گرفت.

    به علت گران شدن زمین در داخل شهر گرایش ایجاد شهركهای اقماری در اطراف تهران را گسترش داد سیر صعودی جمعیت و توسعه فیزیكی وسعت شهر 4 كیلومتر مربعی را در بدو سلطنت فتحعلی شاه قاجار را به 18 كیلومتر مربع در زمان ناصرالدین شاه و 46 كیلومتر مربع در زمان رضاشاه و 9/716 كیلومتر مربع در حال حاضر را بوجود آورده است.

    2-1-1- ساختار جمعیتی شهر تهران

    قریب به دو قرن از گسترش شهر تهران و افزایش سریع جمعیت آن می‌گذرد.

    در حدود سال 1210 هـ . ق (بلدیه تهران كه از چهار محله تشكیل شده بود) آمار حدود 50 هزار نفر را تخمین زده شده است و اولین سرشماری در سال 1262 شمسی جمعیت شهر 482/106 نفر و در سال 1365 تعداد 6042584 نفر كه محدوده مناطق بیستگانه شهرداری را شامل می‌شده است.

    جمعیت ایران بر اساس آمارگیری سال 1370 بالغ بر 55837163 نفر در هر كیلومتر دارای بیشترین میزان تراكم جمعیتی را در كشور شامل می‌شود.

    با توجه به اینكه در هر كشور افراد 15 تا 64 ساله كه در تولید ملی شركت دارند، جمعیت فعال آن كشور می‌باشند و گروههای زیر 15 سال و بالای 64 سال معمولاً مصرف كننده محسوب می‌شوند. در این سرشماری جمعیت گروههای زیر 15 سال به كل جمعیت تقریباً در تمام استانهای كشور در صد بالایی را نشان می‌دهد.

    2-1- موقعیت جغرافیایی

    شهر تهران در دامنه جنوبی كوههای البرز و حاشیه شمالی كویر مركزی ایران، در دشتی نسبتاً هموار واقع شده كه شیب آن از شمال به جنوب است و به وسیله دو رود اصلی كرج در باختر و جاجرود در خاور همراه با رودهای فصلی جعفرآباد یا دربند، دارآباد، دركه و كن كه همگی از شمال به جنوب جریان دارند، مشروب می‌گردد. شهر تهران از نظر جغرافیایی در عرض شمالی 35 و 35 تا 50 و 35 و طول خاوری 4 و 51 تا 33 و 51 قرار دارد و ارتفاعش در جنوب (پالایشگاه تهران) 1160 متر و در نواحی مركزی (پارك شهر) 1210 متر و در شمال (سعدآباد) 1700 متر است. دشت تهران به طور كلی دارای آب و هوایی گرم و خشك است و فقط نواحی شمالی‌اش كه در دامنه‌های كوهستان البرز واقع است، اندكی متعادل و مرطوب می‌باشد.

    هوای شهر تهران در تابستان گرم و خشك و در زمستان معتدل و سرد است. حداكثر دمای ثبت شده حدود 44 درجه و حداقل 8/14- درجه و متوسط سالانه آن حدود 7/16 درجه سانتیگراد است. متوسط بارندگی حدود 320 میلیمتر و دامنه تغییرات آن از 200 تا 400 میلیمتر، از سالی به سال دیگر نوسان دارد. از نظر زمین لرزه، تهران جزء مناطق پرزیان (8 تا 10 درجه مركالی) محسوب می‌گردد.

    3-1- موقعیت طبیعی

    شهر تهران در بخشی واقع شده، كه از نظر طبیعی بزرگترین تغییرات را در كنار خود دارد. دریای مازندران در فاصله جغرافیایی 120 كیلومتری محدوده تهران قرار دارد. رطوبت و بارندگی زیاد در سواحل آن، نواحی سرسبز شمالی را ایجاد نموده و هوای معتدل را به طرف جنوب هدایت می‌كند. سلسله جبال البرز، تهران را از سواحل دریای مازندران جدا نموده و مناظر كوهستانی شمال شهر را به وجود می‌آورد. منطقه تهران در دامنه بلندترین ارتفاعات البرز قرار گرفته، كه از شمال به جنوب دارای شیب‌تندی می‌باشد. برودت هوای كوهستان و اختلاف درجه آن با دشتهای گرم منطقه جنوب تهران، وزش باد خنكی را از جانب شمال به جنوب باعث می‌شود. در جنوب شهر تهران ناحیه بیابانی قرار گرفته و هوای آن گرم و خشك است. در قسمت غربی دشت قزوین قرار گرفته كه یكی از مناطق حاصلخیز جنوب كوههای البرز را تشكیل می‌دهد.

    4-1- پهنه‌بندی خطر زمین لرزه در تهران

    مطالعات زمین‌شناسی نشان می‌دهد كه اصولاً شهر تهران در منطقه زلزله خیز قرار دارد و با توجه به این نكته، لازم است كه در ساخت و سازهای تهران به این نكته توجه كامل شود. اما در همین رابطه بخش‌هایی از گستره تهران در مناطقی از پهنه زمین لرزه قرار دارند كه لازم است از ساخت و ساز در این نقاط اجتناب شود. این مناطق عموماً در شمال تهران متمركز شده و مجموعه‌ای از این نقاط نیز در جنوب شهر تهران به سمت غرب تمركز یافته‌اند. لذا در تمامی طراحی‌ها، مسئله زلزله خیزی باید مد نظر قرار گیرد. در ایران فعالیتهای مختلفی جهت شناسایی این پدیده مخرب صورت گرفته، كه در نهایت منجر به تدوین آئین‌نامه طرح و محاسبه ساختمانها در برابر زلزله (نشریه شماره 82 مركز تحقیقات ساختمان و مسكن) شده است. با توجه به این آئین‌نامه، سازه باید حتی‌الامكان با پلانی ساده و متقارن طراحی گردد. همچنین باید دارای سیستم فلزی یا بتنی باشد و قدرت انتقال نیروهای زلزله را داشته باشد.

     

     

    5-1- ویژگیهای اقلیمی

    شهر تهران با توجه به موقعیت خاص جغرافیائی از آب و هوای كاملاً متفاوتی در طول سال برخوردار است و با توجه به این موضوع بررسی اقلیمی تهران را در یك مجموعه آماری نمی‌توان نشان داد، تهران به 5 حوزه اقلیمی تقسیم شده است لذا با در نظر گرفتن این مطلب تنها آمار مربوط به حوزه مورد نظر بررسی شده است.

    1-5-1- دما

    بر اساس امار تحلیل شده 15 ساله ایستگاه نمایشگاه بین‌المللی تهران، سردترین ماه سال، دی با حداقل 4/3- درجه و گرمترین ماه تیر با حداكثر 4/33 درجه است. برای گرمایش با توجه به حرارت پایین می‌توان از وسایل مكانیكی خصوصاً نوع غیر مرطوب آن در ساختمانها استفاده كرد. به طور كلی آب و هوای حوزه شمالی تهران در تابستان نسبتاً مناسب و در زمستان سرد است. مطلق درجه حرارت ثبت شده در طی 15 سال در حوزه شمالی حداقل 5/13- درجه و حداكثر مطلق 39 درجه است. میانگین مطلق درجه حرارت در فصول مختلف سال در این حوزه از 5/7- تا 7/35 تغییر می‌كند.

    2-5-1- میزان بارش

    بر اساس آمار بارندگی دوره 15 ساله (1344 تا 1359) در حوزه شمالی شهر تهران، میزان بارندگی در این منطقه از 300 تا 500 میلیمتر در فصول مختلف سال متغیر بوده است و حداكثر میزان بارندگی در ماه اسفند به میزان 82 میلیمتر است. در ماههای آذر، دی و بهمن، بارندگی در این حوزه متداول است. ماههای خرداد، تیر، مرداد و شهریور با بارندگی محدود از كم بارانترین ایام در این حوزه می‌باشد. با توجه به نمودار میانگین دمای روزانه و بارش ماهانه، فصل خشك حوزه شمالی، از ماه تیر شروع شده و تا شهریور ادامه می‌یابد. حداكثر مطلق ثبت شده بارندگی طی یك ماه در این حوزه 185 میلیمتر است و میانگین مجموع بارندگی سالیانه در طی این 15 ساله 409 میلیمتر گزارش شده است.

    3-5-1- رطوبت نسبی

    متوسط حداكثر میزان رطوبت نسبی در حوزه شمالی مربوط به ماههای آذر و دی است كه میزان رطوبت به 76 تا 79 درصد می‌رسد و حداقل آن مربوط به ماههای تیر، مرداد، شهریور می‌باشد كه این میزان بین 40 تا 43 درصد است. از رابطه بین میزان رطوبت و دما استنباط می‌گردد كه ماههای سرد این حوزه دارای رطوبت كافی و در فصول گرم از میزان رطوبت كاسته شده و در حدود نامناسبی قرار دارد.

    و...

     

    فهرست مطالب :

    مقدمه ...............................................................................................................

    فصل اول :

    مطالعات اقلیمی و جغرافیائی منطقه: ................................................................

    1-1- خلاصه روند دویست ساله توسعه و گسترش شهر تهران:.......................

    1-1-1- تاریخچه هسته تاریخی شهر تهران و مراحل توسعه فیزیكی شهر تهران

    2-1-1- ساختار جمعیتی شهر تهران ...............................................................

    2-1- موقعیت جغرافیائی .................................................................................

    3-1- موقعیت طبیعی ......................................................................................

    4-1- پهنه بندی خطر زمین‌لرزه در تهران ........................................................

    5-1- ویژگیهای اقلیمی:....................................................................................

    1-5-1- دما .....................................................................................................

    2-5-1- میزان بارش .......................................................................................

    3-5-1- رطوبت نسبی ....................................................................................

    4-5-1- روزهای یخبندان ................................................................................

    5-5-1- روزهای بارانی ...................................................................................

    6-5-1- باد ......................................................................................................

    7-5-1- تأثیر جهات وزش باد در ساختمان .....................................................

    8-5-1- تأثیر جهات تابش خورشید در استقرار ساختمان ...............................

    9-5-1- ارتفاع بناها .........................................................................................

    10-6-1- بررسی و نتیجه‌گیری از آمارهای موجود جغرافیائی و اقلیمی منطقه

    7-1- احكام و ضوابط طراحی معماری ............................................................

    منابع و ماخذ فصل اول .....................................................................................

    فصل دوم:

    تعریف و تبیین موضوع پروژه و نتیجه‌گیری برای انتخاب موضوع: .................

    1-2- تعریف و تبیین موضوع ..........................................................................

    2-2- تعریف كودك ........................................................................................

    1-2-2- تعریف كودكان خیابانی .....................................................................

    3-2- تاریخچه كودكان خیابانی ........................................................................

    4-2- وضعیت كودكان خیابانی در جهان .........................................................

    1-4-2- وضعیت كودكان خیابانی در ایران ......................................................

    5-2- «كودك در خیابان» و «كودك خیابان» ......................................................

    6-2- عوامل موثر بر خیابانی شدن كودكان ......................................................

    7-2- بزهكاری و بزهدیدگی كودكان خیابانی ..................................................

    8-2- وضعیت بهداشتی كودكان خیابانی ..........................................................

    9-2- وضعیت روانی- اجتماعی كودكان خیابانی .............................................

    1-9-2- مدرسه (اجتماع) ................................................................................

    2-9-2- وضعیت روانی ...................................................................................

    3-9-2- مشكلات رفتاری ...............................................................................

    10-2- اقدامات ملی انجام شده در مورد این كودكان .......................................

    1-10-2- سازمان بهزیستی ..............................................................................

    2-10-2- شهرداری .........................................................................................

    3-10-2- سازمان بین‌المللی ............................................................................

    11-2- آمار كودكان خیابانی .............................................................................

    12-2- نتایج بدست آمده از تحقیق دكتر رسول روشن در رابطه با وضعیت زیستی، روانی و اجتماعی كودكان خیابانی ایران .........................................................................................................

    13-2- مقالات برخی از جرائد در مورد وضعیت نابسامان كودكان خیابانی .....

    14-2- نتیجه‌گیری برای انتخاب موضوع فوق .................................................

    15-2- پیوست مقالات جرائد در مورد وضعیت نابسامان كودكان خیابانی .......

    منابع و ماخذ فصل دوم ....................................................................................

    فصل سوم:

    مباحث عمومی مرتبط با پروژه:.........................................................................

    1-3- مصاحبه با آقای دكتر اقلیما (عضو هیئت علمی دانشكده بهزیستی و توانبخشی كشور)

    2-3- مصاحبه با خانم كاووسی (كارشناس قسمت آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران)

    3-3- مصاحبه با خانم قلی‌زاده و آقای نریمانی (افراد فعال در رابطه با كمك به این كودكان

    4-3- مفاد پیمان‌نامه جهانی حقوق كودك .......................................................

    5-3- راهكارهائی برای جلوگیری از بوجود آمدن یا كاهش كودكان
    خیابانی ..................................................................................................................

    6-3- روانشناسی دوران نوجوانی ....................................................................

    1-6-3- حالات روانی و عاطفی در نوجوانان ..................................................

    2-6-3- شناخت خصوصیات فیزیكی كودكان و نوجوانان ...............................

    7-3- كودك، معماری و فضا ...........................................................................

    1-7-3- دریافت حسی و هوشی فضای معماری .............................................

    8-3- معماری برای كودكان .............................................................................

    9-3- طراحی فضا با توجه به مشكلات رفتاری و روانی كودكان و
    نوجوانان ...............................................................................................................

    منابع و ماخذ فصل سوم ...................................................................................

    فصل چهارم:

    بررسی مراكز كودكان خیابانی متناظر با طرح مجموعه مورد نظر خارجی و نقد و بررسی بازدیدهای انجام شده از مراكز داخلی: .....................................................................................................

    1-4- مراكز خارجی: .......................................................................................

    1-1-4- مراكز كودكان خیابانی تركیه ..............................................................

    2-1-4- مراكز كودكان خیابانی كنیا .................................................................

    3-1-4- مراكز كودكان خیابانی برزیل (شهر مارینگا) .......................................

    4-1-4- پروژه ملی كودكان خیابانی فیلیپین (از سال 1986 تا كنون) ...............

    5-1-4- مراكز كودكان خیابانی هندوستان .......................................................

    6-1-4- مراكز كودكان خیابانی آفریقای جنوبی ...............................................

    7-1-4- مراكز كودكان خیابانی كانادا ...............................................................

    2-4- مراكز داخلی: ..........................................................................................

    1-2-4- مجتمع خدمات رفاهی- بهزیستی سبزوار ..........................................

    1-1-2-4- موقعیت .........................................................................................

    2-1-2-4- اجزاء طرح ....................................................................................

    3-1-2-4- معرفی كم و كیف معماری طرح ...................................................

    2-2-4- بازدید و تحلیل مركز كودكان خیابانی قرنطینه یاسر ...........................

    3-2-4- بازدید از مراكز بعثت و شبانه‌روزی عاصف .......................................

    4-2-4- بازدید از مراكز كودكان خیابانی اسماعیل محمدی .............................

    منابع و ماخذ فصل چهارم ................................................................................

    فصل پنجم:

    معرفی سایت پروژه:..........................................................................................

    1-5- موقعیت شهری منطقه 15 تهران .............................................................

    1-1-5- تراكم جمعیت و كمبود امكانات رفاهی...............................................

    2-1-5- بررسی وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده‌های ساكن منطقه 15 تهران

    2-5- كاربری پیشنهادی در طرح تفضیلی ........................................................

    3-5- زمین پروژه و قابلیتهای آن .....................................................................

    1-3-5- جنسیت خاك سایت ..........................................................................

    2-3-5- آب در منطقه طرح ............................................................................

    3-3-5- كوههای متصرف در منطقه طرح .......................................................

    4-3-5- موقعیت گسل زلزله نسبت به منطقه طرح .........................................

    5-3-5- بررسی معیارهای مربوط به محیط طبیعی و جغرافیا ..........................

    6-3-5- دسترسیهای سایت .............................................................................

    10-5- چكیده .................................................................................................

    منابع و ماخذ فصل پنجم ..................................................................................

    فصل ششم:

    بررسی ابعاد، استانداردها و چگونگی تعیین برنامه‌ریزی فیزیكی: .....................

    1-6- تعیین برنامه‌ریزی كالبدی سایت .............................................................

    1-1-6- ساختمان اداری ..................................................................................

    2-1-6- ساختمان خوابگاه ...............................................................................

    1-2-1-6- قسمت خوابگاه‌ها ..........................................................................

    2-2-1-6- آشپزخانه .......................................................................................

    3-2-1-6- محل ذخیره مواد و سردخانه .........................................................

    4-2-1-6- محل تهیه غذا ................................................................................

    5-2-1-6- محل طبخ ......................................................................................

    6-2-1-6- محل غذاخوری .............................................................................

    1-6-2-1-6- سرو غذا ...................................................................................

    2-6-2-1-6- سرویسها ...................................................................................

    7-2-1-6- رختكن و سرویسها .......................................................................

    8-2-1-6- محل پارك ماشین و بار انداز .........................................................

    9-2-1-6- رختشویخانه ..................................................................................

    1-9-2-1-6- منطقه یا آماده‌سازی ...................................................................

    2-9-2-1-6- قسمت شستشو .........................................................................

    3-9-2-1-6- قسمت خشك كن ....................................................................

    4-9-2-1-6- محل اتوكشی ............................................................................

    3-1-6- ساختمان اجتماعات ...........................................................................

    1-3-1-6- سالن اجتماعات چند منظوره (آمفی تئاتر سر پوشیده) ..................

    2-3-1-6- نمازخانه ........................................................................................

    3-3-1-6- كتابخانه .........................................................................................

    1-3-3-1-6- جا برای گذاشتن وسائل ............................................................

    2-3-3-1-6- مخزن كتاب ..............................................................................

    3-3-3-1-6- سالن مطالعه ..............................................................................

    4-1-6- ساختمان آموزشی ..............................................................................

    1-4-1-6- گالری ............................................................................................

    2-4-1-6- كلاسهای آموزشی .........................................................................

    3-4-1-6- آتلیه‌ها (كلاسهای هنری) ...............................................................

    4-4-1-6- سمعی و بصری .............................................................................

    5-1-6- كارگاههای تخصصی .........................................................................

    1-5-1-6- نكاتی در زمینه طراحی و برنامه‌ریزی كارگاهها .............................

    1-1-5-1-6- محوطه انبار و نگهداری ............................................................

    2-1-5-1-6- محوطه تدریس .........................................................................

    3-1-5-1-6- ماشین‌آلات ...............................................................................

    6-1-6- غرفه‌های فروش و تریا ......................................................................

    7-1-6- فضاهای سبز و ورزشی ......................................................................

    8-1-6- نگهبانی .............................................................................................

    2-6- سازه .......................................................................................................

    3-6- تاسیسات ................................................................................................

    1-3-6- گرمایش .............................................................................................

    2-3-6- حرارت مركزی ..................................................................................

    3-3-6- تهویه ................................................................................................

    4-3-6- خنك‌سازی مكانیكی .........................................................................

    5-3-6- تهویه مطبوع ......................................................................................

    4-6- نتیجه‌گیری جهت ریختن برنامه فیزیكی طرح .......................................

    منابع و ماخذ فصل ششم ..................................................................................

    فصل هفتم:

    توضیح روند طراحی و شكل‌گیری احجام در سایت .........................................

    فصل هشتم:

    نقشه‌های طراحی شده در مورد سایت سازمان بهزیستی كشور برای استفاده كودكان خیابانی (برای دوستی) ..............................................................................................................................

     

    دانلود تحقیق در مورد سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی)

    مهندس آذر
    يکشنبه 5 مرداد 1399 - 14:34
    بازدید : 223
    تحقیق فضاهای ورودی بناهای سنتی

    دانلود تحقیق ورودی بناهای سنتی تحقیق ورودی مساجد مسیر دسترسی به ورودی بنا ورودی کاروانسراها ورودی بقعه ها ورودی خانه های سنتی تعداد ورود

    دانلود تحقیق فضاهای ورودی بناهای سنتی

    دانلود تحقیق ورودی بناهای سنتی
تحقیق ورودی مساجد
مسیر دسترسی به ورودی بنا
ورودی کاروانسراها
ورودی بقعه ها
ورودی خانه های سنتی
    دسته بندیمعماری
    فرمت فایلdoc
    حجم فایل190 کیلو بایت
    تعداد صفحات فایل27

    توضیحات :

    تحقیق فضاهای ورودی بناهای سنتی در 27 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

     

    بخشی از متن :

    مقدمه:

    با نگاهی اجهالی به فضاهای ورودی بناهای اسلامی ایران خاصه یزد این موضوع به ذهن خطور می كند كه وسعت این فضا و تحلیل و حتی معرفی این فضاها از یك پروژه‌‌ی انفرادی دانشگاهی فراتر رفته و به یك تحقیق علمی با نفرات بیشتر و كار مداوم و دامنه دار تبدیل خواهد شد با این حال من در این پروژه ی تحقیقی سعی كرده‌ام هم مشاهدات و مطالعات خود را سهیم گردانم و از عكس های زنده ای كه خود برداشته ام استفاده نمایم و هم از منابع مرتبط كه از مركز اسناد میراث فرهنگی یزد بدست آورده ام استفاده نموده و هم چند كروكی از مفاهیم را برای فهم بهتر و ارایه ی دقیق تر تنظیم نمایم انشاءا… كه در این مهم موفق بوده باشم.

    ضمناً ذكر این نكته واجب است كه تمام تحلیل های نوشته شده در زیر عكس ها برداشتهای شخصی با توجه به مطالعه ی مبسوط اینجانب راجع به ورودی بناهای سنتی می باشد. خلاصه این كه من این تحقیق مختصر را به هفت بخش تقسیم نموده و راجع به هر بخش جداگانه توضیح و معرفی نموده ام. و در انتها عكس ها و كروكی ها را با توجه به داشته هایم ارایه نموده ام.

     

    پیش درآمد

    ما در فضاهای ورودی ابنیه ی سنتی وقتی به گذشته بر می گردیم خصوصاً در معرفی ورودی فضاهای مساجد اولیه فقط به نوعی ورودی بسیار ساده برخورد می كنیم بنام درگاه یا در گاهی كه در واقع نوعی نماد تعریف ساده ی فضای داخل و جدا كردن آن از بابت خارج مجموعه بوده است و از لحاظ كاركردی هم فضایی عبوری كه از طریق آن بر مسجد دسترسی پیدا می كرده اند از جالب آنكه پس از طی قرون و زمانها این ورودی ساده بر هفت بخش یا سلسله مراتب ورودی كه به شرح آن در پی می آید تقسیم شده است.

    11 پیش خان ( جلوخان) 12 بیش طاق 13 درگای 14 هشتی 15 دالان 16 ایوان ( در بعضی بنا) 17 ساباط

    حال بعد از معرفی ورودی بناهای مهم به شرح و بسط هر یك از این فضاهای ورودی و اجزاء تشكیل دهنده ی آنها می رسیم.

     

    بناهای مهم و ورودی های آن

    مسجد- مدرسه- هزار (بقعه)- كاروانسرا- باغ- كاخ- خانه – حمام

    مساجد: انواع مساجد را از لحاظ خصوصیات ساختمانی فضاهای ورودی به سه گروه می توان طبقه بندی كرد. 1- مساجد جامع كه فضاهای ورودی آنها با طراحی از پیش تعیین شده و طراحی شده ساخته شده اند و زمان احداث آنها یا فضاهای ورودی آنها از دوره ایلخانان به بعد بوده است این مساجد كما بیش دارای همه یا بیشتر اجزا های فضاهای ورودی و عناصر آنها بوده اند و تمام اصول طراحی و سلسله مراتبی در آنها رعایت شده است. دوم: مساجد بزرگ و متوسطی كه تنها برخی از اجزای ورودی تكامل یافته دارند كمابیش تمام مساجدی كه دروه های ما قبل ایلخانیان ساخته شده اند از این چنین هستند و سوم اینكه مساجدی كه تمام فضای ورودی آنها تنها شامل یك درگاه یا یك درگاه و سردر بوده است مانند مساجد صدر اسلام.

    اهدافی كه در طراحی فضاهای ورودی مورد توجه بوده اند و تمام اصول سلسله مراتب و اجزا و عناصر در آنها بكار گمارده شده است را كه تنها در بهترین مساجد از لحاظ فضای ورودی می توان یافت بدین شرح است:

    1- ورود به صحن (حیاط) یا شبستان در امتداد جهت قبله

    2- ابتدا ورود به صحن و سپس ورود به شبستان و گنبد خانه ( در مساجد درونگرا)

    3- ورود به صحن در امتداد محور تقارن صحن یا در راستاهایی به موازات آن

    نكته: در بعضی از مساجد كه ورود به صحن در امتداد محور تقارن بنابر جهت گیری مسجد نسبت به فضای اطراف معبر میسر نمی شد این معضل را با طرای دالان یا دالانیهای حل می نموده اند.

    1. ورود به فضاهای داخلی مسجد با طمأنینه و به تدریج نه ناگهانی.
    2. حل مسئله ی اختلاف جهت بین محور قبله و محور معبر یا میدان متصل به مدخل مسجد در فضای ورودی.
    3. درا نتها مشخص كردن محل ورود به مسجد برای كسانی كه در فاصله ای دور قرار دارند.

    نكته: فضاهای ورودی مساجد برون گرا – مساجدی كه صحن ندارند- دارای اجزای كمتری نسبت به مساجد درونگرا می باشد.

     

    مدرسه ها: مدارس از لحاظ خصوصیات فضای ورودی به دو گروه قابل تقسیم است:

    1- مدرسه های كوچك یا متوسط كه فضای ورودی آنها نسبتاً ساده و از دو یا چند جز تشكیل شده است . 2- مدرسه – مسجد های بزرگ مانند مسجد – مدرسه ای سپهسالار تهران – یا مسجد مدرسه ی آقا بزرگ كاشان كه فضای ورودی آنها كما بیش به فضاهای ورودی مساجد جامع شبیه است.

    برخی از اهداف تركیب طراحی شده ی فضای ورودی مدارس بزرگ دارای طراحی ماست معمارانه به شرح زیر می باشد:

    1- ورود به حیاط مدرسه در امتداد محوری مستقیم.

    2- ورود در امتداد یكی از محورهای تقارن حیاط.

    3- ورود با طمأنینه و به تدریج به فضای درونی مدرسه.

    4- حل مسئله ناهماهنگی بین جهت قبله با جهت معبر یا میدان كنار مدرسه.

    در مسجد – مدرسه های كه فضای مسجد در آنها به قدری وسیع بود كه بنا از كاركرد عبادی قابل ملاحظه ای در شهر برخوردار بود سعی می كردند صحن مسجد - مدرسه را مانند مساجد در امتداد قبله بسازند و در مواردی كه بین معبر و جهت قبله و ورودی مدرسه اختلاف بوجود می آمد سعی می كردند این معضل را توسط طراحی جهت گیری ورودی و طراحی دالان حل كنند.

    و...

     

    فهرست مطالب :

    مقدمه:

    پیش درآمد

    بناهای مهم و ورودی های آن

    بقعه ها

    باغ:

    بخش دوم

    اجزای تشكیل دهنده ورودی های سنتی

    مقدمه:

    بخش سوم

    عناصر و اجزا كاربردی ورودی ها

     

    بخش سوم

     

    بخش چهارم

    اصول تركیب و طراحی سلسله مراتبی بناهای سنتی ایران- یزد

     

    بخش پنجم

    نحوه دسترسی ها به ورودی بناها و فضاهای درونی

     

    بخش پنجم- قسمت دوم:

    شكل مسیر دسترسی به فضاهای درونی

     

    بخش ششم

    تعداد ورودی های هر بنا

     

    بخش هفتم

    تزئینات ورودی بناها

    دانلود تحقیق فضاهای ورودی بناهای سنتی

    مهندس آذر
    يکشنبه 5 مرداد 1399 - 14:34
    بازدید : 184

    آمار سایت

    آنلاین :
    بازدید امروز :
    بازدید دیروز :
    بازدید هفته گذشته :
    بازدید ماه گذشته :
    بازدید سال گذشته :
    کل بازدید :
    تعداد کل مطالب : 62
    تعداد کل نظرات : 0

    خبرنامه

    فروشگاه ساز